Radio

Gdzie mogę znaleźć zestawienia radiowe?

W Stanach Zjednoczonych monitoringiem rynku radiowego zajmują się dwa serwisy: Mediabase i Nielsen Broadcast Data Systems. Listy przygotowywane na podstawie ich danych można znaleźć:

Jak często listy radiowe są odświeżane?

Aktualizacje w przypadku Nielsen BDS są co tydzień – na stronie Nielsen w poniedziałek ok. godziny 17:10, na stronie Billboardu we wtorek po godzinie 11:00. Ranking Mediabase odświeżany jest codziennie, najwcześniej na stronie All About County – o godzinie 12:11.

Jak przygotowywane są takie zestawienia?

Wyżej wymienione serwisy monitorują playlisty rozgłośni radiowych z wykorzystaniem systemów rozpoznawania muzyki opartych o akustycznych fingerprintach. Rozpoznawanie jest możliwe po uprzedniej rejestracji w bazach systemów, co należy do obowiązków wytwórni wydających utwory muzyczne. Informacje o słuchalności danych rozgłośni przygotowuje Arbitron.

Co oznaczają poszczególne wskaźniki?

  • Spins – liczba odtworzeń danego utworu w ostatnich 7 dniach
  • Audience Impressions – statystyczny wskaźnik określający skumulowaną słuchalność utworu oparty na popularności rozgłośni radiowych oraz godziny emisji. Więcej o metodzie liczenia AI tutaj.
  • Bullet – jest to różnica między liczbą odtworzeń w obecnym tygodniu a liczbą odtworzeń w tygodniu ubiegłym.
  • Spins + – jest to różnica między aktualną 7-dniową liczba odtworzeń a 7-dniową liczbą odtworzeń z poprzedniego dnia. Innymi słowy: różnica wartości wskaźnika „spins” z danego i poprzedniego dnia.
  • Bullet + – podobnie jak w przypadku „Spins +” – różnica między aktualną(„dzisiejszą”) wartością „Bullet” a wczorajszą aktualizacją wskaźnika
  • AI+ – 1-dniowa różnica między wartością Audience Impressions.

Co to są formaty radiowe?

Z reguły przeciętny słuchacz ma pewne określone preferencje muzyczne. Odpowiedzią na to jest formatowanie rozgłośni, to znaczy rozgłośnie grają tylko określone gatunki muzyki. Najważniejszymi formatami(tzw. wielką czwórką) są:

  • POP(Top40): Rihanna, Katy Perry, Taylor Swift
  • HAC: OneRepublic, Bruno Mars, Imagine Dragons
  • Rhythmic: Usher, Beyonce, Nicki Minaj
  • Urban: Nicki Minaj, Drake, Kanye West

Czym różnią się listy „published” od „all stations”?

Mediabase spośród wszystkich rozgłośni danego formatu(„all stations”) wybiera te najbardziej reprezentatywne i umieszcza je w panelu „published”.

Co to są Recurrent Rules? Dlaczego niektóre piosenki są usuwane zestawień, mimo że ciągle mają dużo odtworzeń?

Niektóre piosenki bardzo powoli opuszczają główne zestawienie, stąd zajmują miejsce nowym, „słabszym” utworom. Aby rozwiązać ten problem wprowadzono recurrent rules:

  1. Mediabasez formatów Active Rock, AC, Hot AC, Smooth Jazz, Triple A, Urban AC usuwane są utwory, które przez trzy kolejne tygodnie zmniejszały liczbę odtworzeń i znajdują się poniżej 15. miejsca. W przypadku formatów Alternative, CHR/Pop, CHR/Rythmic, Rock, Urban zasada jest analogiczna, jednak granicznym miejscem jest nie 15. a 25.
  2. Nielsen BDS/Billboard: Mainstream Top 40(Pop songs), Alternative, Triple A, Active Rock, Heritage Rock, Mainstream R&B/Hip-Hop, Rhythmic, Christian Songs, Christian AC Songs, Gospel Songs, Dance Airplay i Smooth Jazz Song – utwory usuwane po 20 tygodniach, jeśli znajdują się poniżej 15. miejsca; Adult Contemporary, Adult Top 40 i Adult R&B – usuwane po 20 tygodniach, jeśli są poniżej 15. miejsca, po 26 tygodniach poniżej 10. miejsca i 52 tygodniach poniżej 5. miejsca. Rock Airplay, Mainstream Rock, Latin Airplay and Latin Airplay – po 20 tygodniach, jeśli są poniżej 20. miejsca.

Czym jest rolling effect?

Jest to zjawisko występujące przy dużych premierach związane z radio-dealem wytwórni i rozgłośni, które zobowiązują się „ograć” dany utwór w dniu premiery, co ma duże znaczenie w promocji i budowaniu popularności utworu.

Rolling effect obserwuje się w 9 dniu od premiery. W dniu premiery piosenka emitowana jest dużą liczbę razy – zyskuje duże wartości „spins” i „AI” na zestawieniach w kolejnym dniu. Przez 7 następnych dni piosenka uzyskuje dodanie aktualizacje. 9. dnia od premiery(8 dzień w zestawieniu) w notowaniu nie jest już uwzględniany pierwszy premierowy dzień z „anomalnie” dużą liczbą odtworzeń(zestawienia oparte są na 7-dniowym okresie), stąd obserwuje się duży spadek tygodniowej liczby odtworzeń i AI, mimo że z reguły piosenka z dnia na dzień jest częściej emitowana w radiu. Rolling effect z reguły ustaje po kilku dniach do tygodnia.

Co to jest christmas freeze?

Jest to zjawisko obserwowane od ok. 26 grudnia do 8 stycznia i polega na zmniejszeniu dziennych ruchów utworów w zestawieniach radiowych(wskaźniki spins+, AI+ i bullet+ bliskie 0). Wynika to z tego, że w okresie świąt rozgłośnie radiowe skupiają się bardziej na muzyce świątecznej a nie aktualnych przebojach. Dodatkowo od ostatniego tygodnia przed świętami do pierwszego tygodnia po świętach nie jest wydawana nowa muzyka – w tym okresie branża muzyczna robi sobie wielki urlop.

Czym jest countdown effect?

Zjawisko obserwowane po Bożym Narodzeniu polegające na zwiększonej emisji największych przebojów mijającego roku. Efekt z reguły utrzymuje się do 8 stycznia.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s