Billboard Hot 100

Co to jest Billboard Hot 100?

Jest to lista stu najpopularniejszych w Stanach Zjednoczonych piosenek opracowywana przez magazyn Billboard. Uznawana jest za najważniejsze notowanie muzyczne na świecie ze względu na rynek jaki obejmuje oraz metodologię.

Gdzie mogę znaleźć zestawienie Hot 100?

Aktualne notowanie można znaleźć na stronie magazynu Billboard.

Jak często i kiedy aktualizowane jest notowanie?

Lista aktualizowana jest raz w tygodniu w każdy wtorek około godziny 12:00. Dzień wcześniej, w poniedziałek, w godzinach 18:00 – 22:00 w kolumnie Chart Beat publikowane jest Top10 zestawienia wraz z informacjami dotyczącymi sprzedaży, słuchalności czy odtworzeń w Internecie. Niekiedy podawane są pozycje innych utworów, które budzą zainteresowanie czytelników magazynu.

Na podstawie czego tworzone jest zestawienie?

Magazyn Billboard każdemu utworowi przypisuje punkty w oparciu o trzy komponenty:

  • Sprzedaż – zarówno cyfrową jak i fizyczną. Komponenty można śledzić na listach Digital Songs(suma sprzedaży cyfrowej różnych wersji utworu) oraz Hot Singles Sales. Biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży fizycznej, która jest średnio ponad 200 razy niższa od sprzedaży cyfrowej, ma ona niewielki wpływ na zestawienie Hot 100.
  • Słuchalność radiową(audience impression) – jest to tygodniowy zasięg utworu w monitorowanych przez Nielsen BDS rozgłośniach radiowych. Wskaźnik jest podstawą zestawienia Radio Songs i nie należy go mylić z sumą odtworzeń w rozgłośniach radiowych(podstawa radiowych notowań z podziałem na formaty).
  • Streaming – odtworzenia na żądanie w serwisach strumieniowych(Spotify, Rdio, Google Play, itd.), odtworzenia w internetowych kanałach radiowych(wraz z poprzednimi są podstawą zestawienia On-Demand Songs) oraz odtworzenia wideo w serwisach YouTube czy Vevo. Komponent można śledzić w zestawieniu Streaming Songs. Uwaga! Liczba odsłuchań w serwisach on-demand i programowalnych nie jest tożsama.

Komponenty zbiera dla magazynu firma Nielsen za pomocą systemu SoundScan(sprzedaż i streaming) oraz panelu radiowego BDS.

Czym jest CMA effect?

iTunes Store dysponuje opcją Complete My Album. Pozwala ona na „dokupienie” do wcześniej nabytej piosenki(lub piosenek) całego albumu w taki sposób, że nie trzeba płacić za wcześniej zakupiony utwór. Nielsen SoundScan taki zakup(najpierw utwór z albumu, potem CMA) traktuje dwojako – na potrzeby zestawienia Hot Digital Songs(Digital Songs) i Hot Digital Track takie utwory nie są zliczane, natomiast dla zestawienia Hot 100 – tak. Tak zwany efekt CMA jest najbardziej wyraźny w tygodniu premier albumów lub tuż przed nim.

Przykład:

W tygodniu premiery albumu LP singiel promujący pt. Song zakupiono 300 tys. razy, natomiast sam album – 50 tys. razy. 200 tys. osób, które zakupiły w tym tygodniu piosenkę Song stwierdziły, że tak bardzo podoba im się zespół, że chcieliby posłuchać całej płyty. Nie chcieli jednak płacić znowu za Song, więc kliknęli opcję Complete My Album. Jakie liczby pojawią się w Soundscanie?

  • Hot Digital Songs: 300 tys. – 200 tys. = 100 tys. (CMA effect)
  • The Hot 100(jako komponent zestawienia): 300 tys.
  • Top Album Sales: 50 tys. + 200 tys. = 250 tys.
  • Billboard 200: 250 tys. + 100 tys. / 10 = 250 tys. + 10 tys. = 260 tys. (pure sales + TEA).

W jaki sposób liczone są punkty?

Do sprzedaży dodawane są ekwiwalenty słuchalności i streamingu:

100 tys. sprzedaży = 82 mln AI = 7,4 mln odtworzeń

W praktyce oznacza to, że generalnie 35-45% punktów pochodzi ze sprzedaży, 30-40% z airplay’a i 20-30% ze streamingu. Oczywiście dla poszczególnych piosenek wartości procentowe mogą wyglądać zupełnie inaczej.

Dlaczego formuła ulega zmianie?

Redakcja magazynu Billboard stara się na bieżąco zmieniać współczynniki formuły, aby Hot 100 lepiej oddawało popularność utworów w zestawieniu. Przyjmuje się, że w ogólności liczba punktów przyznawanych z różnych komponentów powinna być zbliżona, przy czym ze sprzedaży nieco wyższa od pozostałych.

Zmiany zasad następują, gdy jeden z komponentów wykazuje wyraźny wzrost w stosunku do pozostałych. Tak było w erze raptownego narastania sprzedaży cyfrowej, podobnie jest obecnie, ale w przypadku streamingu.

Historia zmian formuły:

  • 12.02.2005 – 4.08.2007 – 1 punkt = 1mln AI = 500 kopii cyfrowych
  • 11.08.2007 – 26.02.2012 – 1 punkt = 1tys. kopii cyfrowych = 1mln AI = 0,5mln odtworzeń on-demand.
  • ??? – 23.11.2014 – 100tys. sprzedaży = 75mln AI = 5mln Streamingu

W jakim okresie zliczane są poszczególne komponenty?

Sprzedaż i streaming zliczane są od piątku do czwartku, natomiast słuchalność od poniedziałku do niedzieli (z tego okresu pochodzą publikowane we wtorek zestawienia radiowe). W zliczaniu uwzględniania jest godzina czasu wschodniego.

Do 10.07., przed prowadzeniem global release day, sprzedaż i streaming zliczane były od godziny 00:00ET w poniedziałek do 23:59ET w niedzielę, natomiast słuchalność od 00:00ET w środę do 23:59ET we wtorek.

Co to jest Recurrent Hot 100?

Magazyn, aby wspomóc utwory, które nie są wstanie dotrzeć do wysokich pozycji notowania, wprowadził zasady recurrent. Utwór wchodzi w etap „recurrent”, jeśli odnotowuje spadek aktywności punktowej i:

  • powinien znaleźć się poniżej 25. miejsca oraz jest na liście dłużej niż 52 tygodnie (obowiązuje od zestawienia z datą 5-12-2015)
  • powinien znaleźć się poniżej 50. miejsca oraz jest na liście dłużej niż 20 tygodni.

Po spełnieniu jednej z w/w zasad, nagranie jest usuwane z zestawienia Hot 100 a 25 utworów z najwyższą sumą punktową, trafia na listę Recurrent Hot 100 – pewnego rodzaju zestawienie „złotych przebojów”.

Z zasad recurrent wynika, że stare przeboje, które sezonowo zyskują na popularności(np. piosenki świąteczne w okresie świąt, Thriller Jacksona w tygodniu Halloween) mogą wrócić na listę pod warunkiem, ze suma punktów pozwala na zajęcie 50. miejsca lub wyższego. Zdarzać się mogą wyjątki związane z reedycjami utworów, wtedy redakcja Billboardu „ręcznie” wyłącza zasad recurrent dla danego utworu.

Co to jest Bubbling Under Hot 100 Singles Chart?

Jest to zestawienie zawierające 25 najlepszych(tj. z największą liczbą punktów) utworów, które jeszcze nie zadebiutowały w zestawieniu Hot 100.

Co to jest Year-End Hot 100 chart?

Jest to roczne zestawienie stu najpopularniejszych utworów muzycznych w Stanach. Pozycja obliczana jest tak samo jak w przypadku zestawienia Hot 100. Punkty zliczane są od pierwszego grudniowego notowania(wg dat Billboardu) do ostatniego listopadowego wydania. W notowaniu nie obowiązują zasady recurrents.

 Jak zmieniało się zestawienie Hot 100?

  • 4 sierpnia 1958  – Publikowane jest pierwsze zestawienie Billboard Hot 100
  • 1 marca 1991 – Billboard po raz pierwszy korzysta z usług Nielsen SoundScan
  • 12 lutego 2005 – W zestawieniu po raz pierwszy uwzględniono sprzedaż cyfrową. Warto dodać, że jej monitoring rozpoczął się 2 lata wcześniej.
  • 11 sierpnia 2007 – Do formuły Hot 100 po raz pierwszy dodano streaming z serwisów AOL Music i Yahoo!  Music.
  • 24 marca 2012 – do formuły dodano odtworzenia z serwisów OG, Muve Music, Rdio, Rhapsody, Slacker, Spotify, Zune i Sony Music Unlimited.
  • 11 lutego 2013 – od tego dnia do streamingu wliczane są odtworzenia w serwisach YouTube. W ten sposób na pierwsze miejsce Hot 100, za sprawą virali, trafia utwór Harlem Shake.
  • 10 lipca 2015 – po wprowadzeniu przez IFPI global release day, Nielsen Music wraz z magazynem zmieniają okres zliczania sprzedaży i streamingu z cyklu poniedziałek – niedziela na piątek – czwartek.
  • 4 grudnia 2015 – magazyn wprowadza dodatkową zasadę recurrent (<25 miejsca ^ 52 tygodnie w zestawieniu)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s