Koniec roku, czyli od „Black Friday” do „Countdown Effect”

Przed nami magiczny w okres roku. I nie chodzi mi tu o magię świąt. Do końca roku w branży muzycznej będą działy się cuda…

I Black Friday (27 listopada)

To właściwie oficjalny początek okresu przedświątecznego, którego znakiem rozpoznawczym są wielkie wyprzedaże – w USA na naprawdę ogromną skalę, w Polsce jeszcze niezbyt znane. Skutek? Przede wszystkim wzrost sprzedaży fizycznej (CD i LP).

Dla przykładu w ubiegłym roku ogólna sprzedaż albumów w tygodniu z czarnym piątkiem wzrosła o 32,5%, przede wszystkim dzięki sprzedaży fizycznej (+50,6%); popularność formatu cyfrowego odnotowała niewielki wzrost(+5,2%). Wzrost pobrań cyfrowych pojedynczych nagrań był jeszcze mniejszy (+2,5%).

W tym roku efekt czarnego piątku pojawi się w zestawieniu Billboard 200 za okres 27.11 – 3.12

II Cyber Monday (30 listopada)

O ile Black Friday dotyczy sklepów stacjonarnych, to Cyber Monday – jak można się domyśleć – dotyczy wyprzedaży w sklepach online. Od tego roku zarówno czarny piątek jak i cyfrowy poniedziałek należą do tego samego tracking-weeku, tak więc wzrost sprzedaży w zestawieniu z datą 19 grudnia, będzie jeszcze bardziej wyraźny.

III Christmas Freeze

Zjawisko nie ma przypisanej sztywnej daty, choć można przyjąć, że rozpoczyna się w pierwszy poniedziałek przed Bożym Narodzeniem, a kończy się pierwszym dniem roboczym o świętach.

Christmas Freeze tak naprawdę obserwuje się w całej branży muzycznej, choć pierwotnie dotyczyło to rozgłośni radiowych, które zmniejszały częstotliwość emisji nowych nagrań i wprowadzały na listy rotacji piosenki świąteczne. Promowanie nowych nagrań zostaje zawieszone, bo nie tylko wykonawcy i ich sztaby robią sobie przerwę świąteczną – cała branża idzie na wielki urlop. Zmiany w zestawieniach muzycznych są niewielkie, a w zestawieniach sprzedaży, streamingu i airplayu awansuje przede wszystkim All I Want For Christmas Is You.

Apogeum Xmas Freeze przypada oczywiście na Boże Narodzenie – w tym dniu całkowita liczba odtworzeń w serwisach strumieniowych osiąga roczne minimum, a wszystkie utwory na listach MediaBase obejmujących ten dzień (czyli z 26 grudnia) notują dramatyczny spadek liczby odtworzeń.

IV Gift-cards effect

O ile sprzedaż fizyczna przed świętami przeżywa rozkwit, to już w tygodniu poświątecznym osiąga roczne minimum – to oczywiste, szczególnie, że wiele sklepów jest zamkniętych. Zupełnie inaczej wygląda sprzedaż cyfrowa, która w święta osiąga rekordowe wartości. Przyczyna? Oczywiście prezenty.

Amerykanie dostają pod choinkę nie tylko płyty. Popularne są również karty podarunkowe czy to do serwisów strumieniowych czy sklepów internetowych (iTunes Store) kupione podczas czarnego piątku i cyfrowego poniedziałku. Wykorzystywane są oczywiście po bożonarodzeniowym poranku (według tradycji amerykańskiej, w Polsce już po Wigilii), a najczęściej zyskują na tym największe przeboje, szczególnie czwartego kwartału. W tym roku będą to:

  • Hello, Adele
  • Sorry, Justin Bieber
  • Uptown Funk!, Mark Ronson feat Bruno Mars
  • See You Again, Wiz Khalifa
  • Can’t Feel My Face, The Weeknd

Skutek? Wzrosty sprzedaży o 100-200% w tygodniu 25 – 31.12 (z datą 16 stycznia 2016). Jak działało to w przeszłości pokazuje Top10 najszybciej sprzedających się nagrań w historii. Zwróćcie uwagę na miejsca 4 – 6:

  1. Adele – Hello (1,112,000) 14-11-2015 
  2. Flo Rida – Right Round (636,000) 28-02-2009 
  3. Taylor Swift — We Are Never Ever Getting Back Together(623,000) 01-09-2012 
  4. Kesha – Tik Tok (610,000) 9-01-2010 
  5. Taylor Swift — I Knew You Were Trouble (582,000) 12-01-2013
  6. Bruno Mars – Grenade (559,000) 8-01-2011
  7. Katy Perry — Roar (557,000) 31-08-2013 
  8. Taylor Swift — Shake It Off (544,000) 6-09-2014 
  9. Gotye featuring Kimbra — Somebody That I Used to Know (542,000) 28-04-2012
  10. Justin Bieber – Boyfriend (521,000) 14-04-2012

* Sprzedaż w tygodniu premierowym
** Sprzedaż w tygodniu świątecznym (gift cards effect)

V Countdown effect

O tym zjawisku często zapominamy, choć jest wyjątkowo ciekawe. W okresie od pierwszego roboczego dnia po Bożym Narodzeniu do Nowego Roku, na radiowych listach rotacji zyskują największe hity mijającego roku. Obserwując zestawienia Mediabase bardzo łatwo odkryć, które nagrania były tylko sezonowymi hitami a które zapamiętamy na długo.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s