Anti Rihanny nadchodzi (?)

AntiJeszcze 3 lata temu sztab Rihanny uważany był branży muzycznej za najlepiej zorganizowany, a nowa płyta Riri w listopadzie była pewniakiem. Wszystko się zmieniło, gdy wokalistka podpisała nowy kontrakt płytowy z wytwórnią Jay’a-Z. Wtedy rozpoczął się chaos…

Wytwórnia

Rihanna swój pierwszy kontrakt płytowy z wytwórnią Def Jam Recordings, pod szyldem której wydała 7 albumów. W maju 2014 roku do mediów trafiła informacja, że Rihanna podpisała umowę z Roc Nation, chociaż przy singlach z nadchodzącej(?) płyty Anti, widnieje napis Westbury Road Entertainment. O co chodzi?

Rihanna jest niewątpliwie bogata. Na tyle, że nie potrzebuje żadnej zewnętrznej wytwórni do nagrywania materiału na płytę. Stąd też pojawiła się idea, aby jej sztab założył własny label – Westbury Road Entertainment – który zajmować się będzie przygotowaniem muzyki, czyli: pozyskiwaniu nowych kontaktów z songwriterami i producentami (funkcja A&R, wynajmowaniu studia nagraniowego czy współpracy z realizatorami przy miksie/masteringu.

Rihanna nie jest jednak na tyle bogata, żeby zorganizować dystrybucję muzyki – o ile wydania w sieci są bardzo proste, to już wynajmowanie tłoczni i transport płyt do sklepów na całym świecie, to trudne zadanie logistyczne. Dlatego też Westbury Road podpisało umowę dystrybucyjną* z Roc Nation – wytwórnią założoną przez Jay’a-Z przy gigancie przemysłu rozrywkowo-eventowego – Live Nation. Co ciekawe raper, podobnie jak Rihanna, współpracował wcześniej z Def Jam. Ale to nie koniec…

* Pojęcie „umowa dystrybucyjna” to tak naprawdę zbyt wąskie określenie. Roc Nation jest firmą rozrywkową oferującą tzw. umowę 360°, która obejmuje organizację procesu produkcji muzyki (funkcja A&R – jak wspomniałem wcześniej, Rihanna dzięki Westbury Road radzi sobie właściwie sama, zapewne z pewną pomocą Roc Nation), publishing (tantiemy autorskie z tytułu praw do wykonywania i praw mechanicznych), organizację tras koncertowych, eventów live (w końcu to gałąź Live Nation), merchandising (sprzedaż gadżetów) czy ofertę dla filmu i telewizji (synchronizacja).

Roc Nation jest bogate, ale nie na tyle, aby wydawać muzykę na całym świecie. Tak jak napisałem wcześniej – to wyjątkowo trudne zadanie logistyczne, które wymaga odpowiednich struktur w każdym kraju. Rozwiązania są dwa: albo Roc Nation podpisuje umowy z lokalnymi wytwórniami w każdym kraju, albo podpisuje partnerski kontrakt z majorsem (dużą, globalną wytwórnią). Najprostsza jest oczywiście ta druga możliwość i tak Roc Nation współpracuje z Universal Music. Dla przykładu w Polsce całą promocją i dystrybucją zajmuje się UMPL, choć na płycie znajdziemy napis:

Phonographic Copyright (p) – Westbury Road Entertainment
Distributed By – Roc Nation

Wydawać by się mogło, że Def Jam to przeszłość. Okazuje się, że… nie! W katalogu Def Jam Rihanna ciągle widnieje jako artysta należący do wytwórni, znajdziemy również wydania już pod szyldem Roc Nation. Podobnie na stronie DefJamPromo widnieją dwa ostatnie single – FourFiveSeconds i BBHMM. Internet o tej dziwnej zależności milczy, wiec można tylko się domyślać. Czy Roc Nation to po prostu wydzielony fragment Def Jam (mimo że z zewnątrz wygląda jak oddzielny byt) dla największych nazwisk branży?  Świadczy o tym to, że, jak wynika z krótkiego przestudiowania Linkedin, pracownicy Roc Nation wcześniej pełnili te same stanowiska w Def Jam. A może Roc Nation potrzebuje pomocy organizacyjnej Def Jam? Czy może po prostu chodzi o korzystne stosunki personalne zarządów wytwórni?

Trudno powiedzieć, niemniej jednak trzeba się poważnie zastanowić, czy możliwa jest sprawna organizacja projektu, kiedy pracują nad nim 3 wytwórnie: Westbury Road, Roc Nation i Def Jam a nad tym wszystkim znajduje się Universal Music Group? Wydaje się, że nie i być może tym da się wyjaśnić ewenement, kiedy topowa gwiazda 9 miesięcy po premierze singla, nie wydała jeszcze zapowiadanego albumu.

#1? Nie ma szans

O tym, że ktoś wziął się poważnie do pracy, słyszymy od pewnego czasu. Miesiąc temu Rihanna w zdradziła w końcu nazwę płyty i jej okładkę. O terminach nadal można było pomarzyć. Magazyn HITS informował, że płyta nie jest w pełni gotowa, a premiera w tym roku stoi pod dużym znakiem zapytania. Wszystko przez Adele i jej 25, które, zdaniem informatorów strony, miało trafić do sklepów 20 listopada tego roku (jak wiemy okazało się to prawdą) Wywołało to spore zamieszanie w branży (właściwie to panikę) i tak Ci, którzy liczyli na #1 na Billboard 200, musieli przekładać premiery na najpóźniej 13 listopada. Tak też się stało z krążkami OneDirection i Justina Biebera, których premiera się nałożyła. Walka między nimi trwa (jak na razie na korzyść 1D), a Rihanna znalazła się w tarapatach.

Bądźmy szczerzy – Riri nie należy do artystów albumowych:

  • Music of the Sun (2005) – #10/ 69,000 (0,62 mln)
  • A Girl like Me (2006) – #5/ 115,000 (1,2 mln)
  • Good Girl Gone Bad (2007) – #2/ 162,000 (2,8 mln)
  • Rated R (2009) – #4/ 181,000 (1,1 mln)
  • Loud (2010) – #3/ 207,000 (1,8 mln)
  • Talk That Talk (2011) – #3/ 198,000 (1,2 mln)
  • Unapologetic (2012) – #1/ 238,000 (1,2 mln)

Jak widać 150 – 200 tys. kopii w pierwszym tygodniu to norma dla Rihanny. Gdyby Anti trafiło do sprzedaży teraz, jako wydanie-niespodzianka, sprzedaż płyty byłaby opłakana, szczególnie, że nie stoi za nią żaden przebój. Brzmi to zaskakująco, ale na tę chwilę (tj. brak singla, listopad przed świątecznym skokiem sprzedaży) przekroczenie 100 tys. klasycznej sprzedaży w FW byłoby wyzwaniem; gdyby przesunąć premierę na grudzień, to lepszy klimat na rynku detalicznym, podniósłby wynik do 150  – 200 tys. w tygodniu debiutu. Z takim wynikiem Rihanna z #1 może się pożegnać.

Kiedy Anti?

Co można zrobić? Walka o pierwsze miejsce jest z góry przegrana, można jedynie starać się o jak najlepszy bezwzględny wynik w pierwszych kilku tygodniach. I tutaj pomocne są plotki.

Zarówno Billboard i HITS sugerują, że płyta może (ale nie musi) pojawić się w tym roku i ma być to niezapowiedziana premiera. Rihannie pozostają dwa okna czasowe. Pierwsze to premiera 6 lub 13 listopada. Ta pierwsza data była typowana przez HITS na premierę krążka. Gdyby Anti trafiło do sklepów właśnie 6.11., miałoby szansę zdobyć #1, pod warunkiem wypuszczenia bardzo dobrego singla i sprzedaży fizycznej płyty. Niestety, jak donosi serwis, Roc Nation nie zdąży ze wszystkimi przygotowaniami.

Potencjalnie 13 listopada jest akceptowalnym terminem, ale nie ma szans na Top 2 w Billboard 200 – to należy do Biebera i 1D. Trzecie miejsce nie jest złe, ale wydawanie płyty tuż przed 25 jest kompletnie nieopłacalne, bo informacja o albumie zniknie w zgiełku, który pojawi się tak naprawdę już tydzień przed 20 listopada.

Drugie okno to grudzień, kiedy o Adele mówić będziemy już troszkę mniej. Idealnym terminem wydaje się 11 lub 18 grudnia. W analogicznym okresie do sklepów trafił krążek Beyonce – to nie przypadek. Po pierwsze tuż przed Bożym Narodzeniem sprzedaż fizyczna płyt osiąga peak, natomiast cyfrowa w tygodniu zawierającym Boże Narodzenie (25.12 – 31.12 – gift cards effect).

Czy Rihanna poprzedzi wydanie płyty singlem? Insiderzy mówią, że nie i całość ma być niespodzianką w stylu Beyonce. W przypadku Anti moim zdaniem singiel to jedna konieczność. Jak pokazują statystyki, Riri nie jest wstanie zbudować takiego zainteresowania, aby w przypadku premiery-niespodzianki coś ugrać jak było przy Beyonce. Oznaczałoby to, że singiel musi trafić do sklepów jeszcze w listopadzie, zanim rozpocznie się tzw. Christmas Freeze w radiach. Musi być to jednak nagrani stricte popowe – BBHMM w wersji 2.0. przekreśla jakikolwiek sukces komercyjny Anti. No chyba, że Rihannie na tym nie zależy, ale nie udawajmy – całe zamieszanie wokół R8 obniżyło dramatycznie „wartość rynkową” Riri, a to nie spodoba się ani jej ani Roc Nation – przypominam, że wykonawca zarabia na koncertach, ale żeby je organizować potrzebne jest zainteresowanie nową muzyką. A zegar tyka…

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s