Czemu nie chcemy płacić za subskrypcje

neilsen350wNielsen przeprowadził coroczne badanie na amerykańskim (największym i najważniejszym na świecie) rynku muzycznym dotyczące preferencji konsumentów muzycznych. Niektóre wyniki mogą Was zaskoczyć. Uprzedzając pytania: badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 3,3 tys. osób w wieku 13+, a wyniki zostały ważone względem płci, wieku i rasy proporcjonalnie do udziału w populacji. 

Muzyka jest ważna

Przeciętny Amerykanin w ciągu tygodnia słucha muzyki średnio przez 24 godziny – blisko 3,5 godziny dziennie. Muzyki słucha 91% populacji – moim zdaniem dość mało biorąc pod uwagę muzykę ze stacji radiowych. Z drugiej strony aż 75% respondentów słucha muzyki on-line (o 12% więcej w stosunku do roku ubiegłego), a 44% ze smartfonów(+7%) (przypominam o tym, że próba była reprezentatywna dla całej populacji!).

music-360-chart

Muzykę odkrywamy głównie przez radio

Zaskakujące jest, mimo rewolucji technologiczne, że ciągle nową muzykę pozyskujemy głównie z radia  w badaniu Nielsena aż 61% ankietowanych (wzrost o 4 pkty procentowe). Nic więc dziwnego, że wytwórnie muzyczne ciągle inwestują w promocję radiową; swoją drogą nie jest powiedziane, że osoby, które odkryły nową muzykę w radiu ją kupią.

Mnie osobiście zaskoczyła również siła „poczty pantoflowej” – aż 45% osób odkrywa nową muzykę od znajomych – nic więc dziwnego, że co jakiś czas w sieci wyskakują virale, które niekiedy trafiają do czołówki zestawień muzycznych (patrz: Gangnam Style w 2014 roku było 6. najpopularniejszym video w Stanach). Dużą popularnością cieszy się także muzyka z filmów (ile to już razy single z soundtracków trafiało na #1 Hot 100?). Kolejną niespodzianką (chyba największą) jest to, że więcej osób wyszukuje nowości w serwisach streamingowych (25%) niż na stronach social media (23%). Z kolei fora internetowe zaliczane do „on line music news” stanowią zaledwie 8% (jestem w zdecydowanej mniejszości…).

Screen-shot-2015-09-16-at-10.09.59

Pieniądze wydajemy na koncerty

Nic dziwnego, że zdecydowana większość dochodów artystów (aż 80%, więcej tutaj) pochodzi z koncertów – przeciętny Amerykanin 52% budżetu na muzykę przeznacza właśnie na muzykę live – 32% na koncerty, 10% na festiwale i po 5% na kameralne koncerty i imprezy z DJ-em.  Całkiem sporo, bo 13%, przeznaczamy (my, bo badania można uogólnić do całej cywilizacji zachodniej) na muzykę w formacie fizycznym, nieco mniej – 10% – na albumy cyfrowe. Co ciekawe albumy cyfrowe są bardzo popularne w grupie 13-17 (25% całych wydatków!) – nie powinno zaskakiwać, że Hits prognozuje sprzedaż albumów One Direction i 5 Seconds of Summer na poziomie odpowiednio 350 i 300 tys. w tygodniu debiutu w USA.

Screen-shot-2015-09-16-at-10.21.37

Lubimy streaming, ale…

… nie chcemy za niego płacić. W 2014 roku płatne subskrypcje wykupiło 41 milionów osób na świecie – 0,58% populacji. Jest to mniej niż liczba płatnych subskrypcji Netflixa w ciągu miesiąca. W Stanach było to 7,7 mln – 2,4% – co wygenerowało 799,1 mln dochodu (dane RIAA). Dla porównania odtworzenia wspierane reklamami, mimo że stanowią zdecydowaną większość (na świecie 96% wszystkich użytkowników serwisów strumieniowych stanowią userzy YouTube), przyniosły 294,5 mln USD. W sumie streaming stanowił 15,7% dochodu rynku.

Serwisy typu Spotify przyciągają nas przede wszystkim niską ceną (83%), prostotą użytkowania (82%) i katalogiem (73%). Z drugiej strony osoby, które korzystają z opcji freemium nie przechodzą na premium, bo jest… zbyt droga (46%). To tylko pozorna sprzeczność, zawsze znajdzie się grupa, dla której koszt abonamentu będzie zbyt wysoki, co nie oznacza, że obecna cena jest optymalna. Bardziej interesująca jest jednak druga przyczyna – możliwość odtwarzania muzyki za darmo w innych miejscach (42%). Tak, opcja freemium Spotify i muzyka bez ograniczeń na YouTube zabija płatne subskrypcje, co już od dawna budzi wątpliwości branży. Co jest smutne, aż 78% użytkowników serwisów strumieniowych deklaruje, że nie zamierza wykupywać opcji premium. Nie prędko posłuchamy 1989 na Spotify…

streaming-opportunity

Raport Nielsen Music 360 dostępny na stronie Nielsena.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s