Nowe piątki z muzyką – ruszamy 10 lipca!

nmf-logo-polish-rgb-stacked_blue-yellowRok temu Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego poinformowała, że rozpoczęła negocjacje z wytwórniami na całym świecie w sprawie ustalenia jednego dnia premier muzyki na całym świecie. W marcu tego roku IFPI potwierdziła, że rozmowy przeszły pomyślnie i ustalono, że od wakacji 2015 nowa muzyka trafiać będzie do sklepów w piątek, począwszy od dziś, 10 lipca.

Do tej pory, z przyczyn historycznych, w różnych krajach muzyka do sklepów trafiała w różnych dniach. W Stanach czy Polsce nowych płyt w sklepach stacjonarnych można było szukać we wtorki, w Wielkiej Brytanii w poniedziałki a w Australii czy Niemczech w piątki właśnie. Z kolei premiery w formacie cyfrowym odbywały się na ogół w poniedziałki, z wyjątkiem Wysp Brytyjskich, gdzie nowe nagrania pojawiały się w niedziele. Te różnice wprawiały w zakłopotanie nie tylko marketingowców sprzedaży wytwórni, ale przede wszystkim fanów muzyki.

Dlaczego piątki?

Ponad rok IFPI zapoczątkowała rozmowy w branży fonograficznej nad ujednoliceniem dnia premier. W pertraktacjach brały udział wytwórnie muzyczne, zarówno duże jak i niezależne, przedstawiciele sieci sklepów detalicznych (stacjonarnych i internetowych) oraz dostawców muzyki. Specjalnie powołana komisja przy Federacji dodatkowo uwzględniła dane dotyczące konsumpcji muzyki oraz sondaż przygotowany przez TNS Ncompass wśród konsumentów z 7 krajów świata.

Badanie TNS wskazało, że konsumenci najchętniej preferują sobotę jako dzień premier – tak zadeklarowało aż 43% respondentów. W drugiej kolejności wymieniany był piątek – w tym dniu nowej muzykę chciałoby otrzymywać 25% badanych. Paradoksalnie, słuchacze deklarują, że najmniejsze zainteresowanie nową muzyką wykazują… we wtorki – tylko 4% z nich chciałoby, aby to ten dzień był dniem premier.

globalrelelase

Podobne wnioski można otrzymać obserwując zainteresowanie muzyką w serwisach streamingowych. Dla przykładu w Spotify najwięcej odtworzeń notowanych jest w piątek (15,5%), najmniej w niedzielę (12,8%).

spotify

To właśnie te dane oraz kwestie techniczne związane z dystrybucją muzyki zaważyły i ustalono, że w 45 krajach na świecie, w tym także w Polsce, muzyka do sklepów trafi w piątki.

Kiedy myślisz o nowej muzyce … pomyśl: piątek

Rewolucja w dystrybucji muzyki wymaga dobrze przemyślanej kampanii marketingowej, która zmieni głęboko zakorzenione przyzwyczajenia klientów na całym świecie. IFPI (a właściwie agencja PR, która odpowiada za kampanię projektu) trafnie uznała, że nazwa global release day nie jest zbyt chwytliwa wśród zwykłych konsumentów i przyjęła, że całe przedsięwzięcie będzie promowane pod nazwą nowych piątków (new fridays), która doskonale oddaje przesłanie kampanii.

W każdym z 45 krajów świata za popularyzację nowych piątków odpowiadają organizacje zrzeszone w Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego – w Polsce jest to ZPAV. Przygotowały one, w oparciu o materiały opracowane przez IFPI specjalne strony skierowane zarówno do fanów muzyki jak i mediów – Polską znajdziecie tutaj, międzynarodowy wzorzec tu.

Zalety nowych piątków

Piractwo

Przewiduje się, że wydawanie muzyki w tym samym dniu – w piątki o 00:01 czasu urzędowego – zredukuje zjawisko przedpremierowego „wyciekania” muzyki do sieci oraz nieznacznie zmniejszy problem piractwa – wynikały one przede wszystkim z tego, że w niektórych krajach muzyka pojawiała się wcześniej niż w innych. W erze Internetu granice państw tak naprawdę nie istnieją i nowa muzyka szybko trafiała na inne rynki zmniejszając popyt na premiery.

Marketing

Ujednolicenie momentu premier ułatwi prowadzenie globalnych kampanii promocyjnych największych gwiazd muzyki. Zwiększy to zainteresowanie fanów nowymi nagraniami i pozytywnie wpłynie na wielkość sprzedaży, która z roku na rok jest coraz niższa.

Wyższe dochody branży

Dopasowanie dnia premier (podaż) do największego popytu na nową muzykę, który obserwujemy właśnie w piątki, powinno zwiększyć wielkość sprzedaży fonogramów, a więc i dochody branży fonograficznej

Global Chart Day

Ujednolicenie dnia premier pociąga za sobą zmiany w monitoringu konsumpcji muzyki. Wszystkie główne podmioty, odpowiedzialne za zliczanie sprzedaży detalicznej, od 10 lipca zmieniają okres raportowania danych na piątek – czwartek, również w polskiej Oficjalnej Liście Sprzedaży (OLiS). O zmianach na najważniejszych muzycznych listach – magazynu Billboard – więcej możecie przeczytać tutaj. Dzięki nim możliwe będzie monitorowanie sprzedaży (cyfrowej i fizycznej) na całym świecie w tym samym okresie.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s