Billboard i Nielsen zmieniają okres raportowania danych

billboardTak jak coraz głośniej mówi się w mediach, a ja wspominałem o tym na blogu, od 10 lipca muzyka w 45 krajach świata, w tym Polsce i Stanach, publikowana będzie tego samego dnia – w piątek o godzinie 00:01 czasu urzędowego. Nowe piątki – bo tak przyjęto nazywać całe przedsięwzięcie – pociągają za sobą historyczną zmianę – pierwszy raz w 24-letniej historii Nielsen Music – podmiotu zajmującego się zbieraniem danych dla magazynu Billboard dotyczących hurtowego rynku muzycznego – zmienia okres raportowania sprzedaży, słuchalności i streamingu. To właśnie na ich podstawie powstają najważniejsze zestawienia muzyczne – Billboard 200 i Hot 100.

Billlboard 200

Zestawienie 200 najpopularniejszych albumów w Stanach Zjednoczonych oparte jest na sprzedaży całych albumów (fizyczna i cyfrowa), sprzedaży pojedynczych utworów z albumów (Track Equivalent Albums: 10 utworów = 1 album) oraz liczba odtworzeń w serwisach interaktywnych (bez YouTube; Steam Equivalen Albums: 1500 odsłuchań = 1 album). Wszystkie te komponenty od 10 lipca zliczane będą w cyklu od piątku do czwartku.

Billboard Hot 100

Lista 100 najpopularniejszych piosenek w Stanach oparta będzie na:

  • Sprzedaży cyfrowej utworów (wszystkie wersje nagrania) zliczanej od piątku do czwartku,
  • Liczbie odsłuchań w serwisach interaktywnych na terenie USA (wraz z YouTube i Vevo) – od piątku do czwartku,
  • Tygodniowej słuchalności we wszystkich monitorowanych przez Nielsen BDS rozgłośniach radiowych – od poniedziałku do niedzieli*.

*Skąd ta różnica w przypadku Audience Impressions? Monitoring sprzedaży i streamingu jest dość złożonym i czasochłonnym procesem (zliczanie danych z różnych serwisów, oczekiwanie na raporty ze wszystkich sklepów stacjonarnych itp.), który zajmuje aż dwa dni. W przypadku słuchalności pomiar realizowany jest przez Nielsen Broadcast Data Systems w czasie rzeczywistym w oparciu o playlisty monitorowanych rozgłośni i dane dostępne są kilka(naście) godzin po zakończeniu okresu zliczania danych. Zestawienie Hot 100 jest listą, która ma jak najlepiej oddawać aktualne zainteresowanie muzyką, w związku z tym stosuje się najbardziej bieżące dane. W cyklu poniedziałek – niedziela nadal będą opracowywane pozostałe zestawienia radiowe – nie będzie więc przesunięcia między nimi a Radio Songs jak było do tej pory.

Daty publikacji

Ponieważ zliczanie całkowitych sprzedaży i streamingu zajmuje ok. 2,5 dnia, nowe zestawienia publikowane będą w następującym trybie:

  • piątek – publikacja przez Billboard artykułu z pierwszą dziesiątką najlepiej sprzedających się albumów (Billboard 200) w oparciu o prognozowaną sprzedaż.
  • niedziela – publikacja pełnych danych dot. sprzedaży albumów w T10 w mijającym tygodniu.
  • poniedziałek – publikacja T10 najpopularniejszych piosenek w Stanach (Hot 100). Tuż przed oficjalnym artykułem Gary’ego Trusta, pierwszą dziesiątkę zaprezentują dziennikarze Periscope.
  • wtorek – publikacja wszystkich zestawień magazynu. Z przyczyn historycznych datą wydania, która będzie widniała przy zestawieniu będzie data trzeciej soboty po zakończeniu okresu zliczania.

Okres przejściowy

Nowy okres zliczania danych będzie wprowadzany 3-stopniowo:

  1. Ostatnim „normalnym” zestawieniem będzie te za okres poniedziałek 29.06 – niedziela 05.07 (sprzedaż i streaming) i zostanie opublikowane standardowo – we czwartek 9.07.
    week-27-last-week
  2. Kolejne zestawienie zliczane będzie, z przyczyn technicznych, w okresie od poniedziałku 29.06. do czwartku 09.07. – będzie więc zawierało całe sprzedaż i streaming z poprzedniego tygodnia + te od poniedziałku do czwartku (łącznie 11 dni). Sprzedaż i streaming w okresie 29.06. – 05.07. nie będzie odnotowana podwójnie, a zabieg ma na celu jedynie zachowanie ciągłości zestawień tygodniowych. Pełne zestawienia zostaną opublikowane we wtorek 14.07.
    week-27-transition-week
  3. Od 10.07. Nielsen Music wejdzie już w nowy, 7-dniowy tryb pracy. Zliczanie danych zakończy się we czwartek 16.07, a pełne zestawienie zostanie opublikowane 21.07. z datą 1 sierpnia 2015.
    week-28-new-normal

Szczegółowe informacje na temat zestawień znajdziecie na stronach CHARTS FAQ

Advertisements

3 thoughts on “Billboard i Nielsen zmieniają okres raportowania danych

  1. Pingback: Nowe piątki z muzyką – ruszamy 10 lipca! | MUZYKA, SŁAWA I PIENIĄDZE

  2. „wtorek – publikacja wszystkich zestawień magazynu. Z przyczyn historycznych datą wydania, która będzie widniała przy zestawieniu będzie data trzeciej soboty po zakończeniu okresu zliczania.”
    Trzeciej soboty? Czy na trzeci dzień w sobotę? Trochę się pogubiłem 🙂 pozdrawiam

    • Dla przykładu: dzisiaj (3.09.) kończy się okres zliczania sprzedaży i streamingu dla tygodnia 28.08.-03.09. Zestawienie pojawi się we wtorek 8.09. z datą 19.09. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s