Gender w muzyce, czyli kto sprzedaje więcej

Ed-Sheeran-Dan-CurwinBritish Phonographic Industry opublikował wyjątkowo ciekawy raport. Na podstawie sprzedaży T1000 albumów w latach 2000 – 2014 w Wielkiej Brytanii powstało zestawienie sprzedaży w zależności od… płci!

Mężczyźni rządzą(?)

Liczby nie kłamią i panowie są zdecydowanie przed paniami. W 2014 roku albumy mężczyzn (solo i w zespołach) stanowiły aż 74,2% całej sprzedaży T1000. W przypadku kobiet było to odpowiednio 19,9%, a 5,8% sprzedanych płyt (i płatnych pobrań) należało do grup mieszanych.

BPI_gender1

Co ciekawe stosunek mężczyzn do kobiet w kategorii solo (67 : 33) w przypadku sprzedaży albumów jest zbliżony do podziału ze względu na płeć w przypadku T40 Year-End Billboard Hot 100 2014 (61 : 39, więcej tutaj).

gender_pl

Dziewczyny jednak nie lubią pracować razem

Chyba jednak to nie stereotyp i panie rzeczywiście mają problemy z komunikacją między sobą, mimo że w obiegowej opinii to faceci ze sobą rywalizują. W grupie „zespoły” (z wyłączeniem grup mieszanych) mężczyźni stanowią aż… 97%. W mojej ocenie bardziej niż różnice w osobowości na wyraźną dysproporcje wpływają przyczyny historyczne – zdecydowana większość wielkich bandów to grupy męskie. Chociaż może właśnie to wynika z różnic między płciami? Kto wie…

Ed Sheeran na szczycie

BPI przedstawiła również najlepiej sprzedających się wykonawców z każdej z grup w 2014 roku:

  • Mężczyźni (solo) – Ed Sheeran  – jego album był najlepiej sprzedającym się albumem roku – rozszedł się w nakładzie 1,689 mln kopii. Tym samym wyprzedził Sama Smitha, którego nominowany w kategorii Album of the Year The Grammys, krążek In the Lonely Hour zakupiono 1,248 mln razy (2. najlepiej sprzedający się album w UK).
  • Kobiety (solo) – Paloma Faith – to właśnie ona, dzięki A Perfect Contradiction, które rozeszło się w nakładzie ponad pół miliona kopii, wyprzedziła takie wokalistki jak Taylor Swift czy Dolly Parton.
  • Mężczyźni (zespoły) – Brytyjczycy ciągle kochają One Direction. W 2014 roku ich abumy – Four (#7) i Midnight Memories (#39) – kupiono prawie 800 tys. razy.
  • Kobiety (zespoły) – HAIM
  • Zespoły mieszane – London Grammar

BPI_gender2

XXI wiek, to też wiek mężczyzn (z wyjątkami)

Jak wyglądał udział poszczególnych grup w ostatnich latach? Udział solistów w sprzedaży był największy w tym wieku, w przeciwieństwie do roku 2008, kiedy wynosił on 25,5%. W ciągu ostatnich 15 lat udział grup kobiecych i mieszanych wykazuje niewielką tendencję spadkową, z kolei w ostatnich latach można zaobserwować spadek zainteresowania fonogramami grup w ogóle. Od 2000 roku tylko raz kobiety wyprzedziły mężczyzn w kategorii solo – w 2011 roku (30,9% do 29,4%) – był to okres ogromnej popularności muzyki Lady Gagi, Jessie J, Rihanny i oczywiście Adele.

graph2

Cudze chwalicie… a właściwie swoje znacie

Statystyki pokazują, że rok 2014 był wyjątkowo udany dla Brytyjczyków. Udział krajowych albumów w całkowitej sprzedaży, zarówno w postaci fizycznej jak i cyfrowej, osiągną najwyższą wartość od 17 lat – 53,5%. Co więcej, 13,7% wszystkich sprzedanych albumów na świecie stanowiły te wyprodukowane przez muzyków z Wysp Brytyjskich. W T10 najlepiej sprzedających się albumów w 2014 roku na świecie stanowiły te z UK (zestawienie tutaj).

1 X ED SHEERAN
2 IN THE LONELY HOUR SAM SMITH
3 WANTED ON VOYAGE GEORGE EZRA
4 CAUSTIC LOVE PAOLO NUTINI
5 GHOST STORIES COLDPLAY
6 A PERFECT CONTRADICTION PALOMA FAITH
7 FOUR ONE DIRECTION
8 NEVER BEEN BETTER OLLY MURS
9 THE ENDLESS RIVER PINK FLOYD
10 III TAKE THAT
11 1989 TAYLOR SWIFT
12 HALCYON ELLIE GOULDING
13 BLUE SMOKE – THE BEST OF DOLLY PARTON
14 PARTNERS BARBRA STREISAND
15 GIRL PHARRELL WILLIAMS
16 LOVE IN THE FUTURE JOHN LEGEND
17 IF YOU WAIT LONDON GRAMMAR
18 AM ARCTIC MONKEYS
19 CHAPTER ONE ELLA HENDERSON
20 BAD BLOOD BASTILLE

Ed ma co świętować

lol ed

Raport dostępny na https://www.bpi.co.uk/

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s