Ważna zmiana w regulaminie certyfikacji ZPAV – od czerwca zamiast sprzedaży hurtowej uwzględniana będzie detaliczna

zpavZwiązek Producentów Audio-Video zapowiada istotną zmianę w metodologii przyznawania certyfikatów złotych, platynowych i diamentowych płyt. Od 1 czerwca b.r. wchodzi zmiana regulaminu ZPAV, która zakłada, że wyróżnienia będą przyznawane na podstawie sprzedaży detalicznej a nie jak do tej pory – hurtowej. Co to oznacza?

Obowiązujący do 31 maja regulamin zakłada, że certyfikaty przyznawane są na wniosek dystrybutora/wytwórni, który przedstawia wielkość sprzedaży od dnia premiery. Miało to szczególnie istotne znaczenie w przypadku sprzedaży fizycznej – we wniosku uwzględniana była jej wielkość hurtowa (ang. shipment), czyli liczbę sprzedanych kopii przez dystrybutora do sklepów sprzedaży detalicznej. Innymi słowy shipment jest to wielkość nakładu, jaki trafił do sprzedaży.

Takie rozwiązanie, stosowane na całym świecie, ma swoje plusy i minusy. Z jednej dzięki zliczaniu sprzedaży od wytwórni, uwzględniane jest 100% rynku, co w przypadku pomiarów sprzedaży detalicznej (w Stanach Nielsen Music Soundscan) stanowi ok. 90%. W ten sposób precyzyjnie można określać dochody branży fonograficznej, a nie sklepów.

Przykładowo w 2014 roku RIAA zliczyła 144,1 mln sprzedaży płyt CD i 1 mln CD Single, co łącznie daje 145,1 mln. Z kolei Soundscan zaraportował 140,9 mln za 2014 rok, co stanowi 97% sprzedaży hurtowej. W przypadku sprzedaży LP współczynnik ten to odpowiednio… 70%.

Z drugiej strony dochodzi często do poważnych paradosków – płyta przed premierą może mieć status złotej, mimo że żaden klient jeszcze jej nie nabył, co w Polsce zdarza się w miarę często w przypadku krążków znanych wykonawców. Co więcej, często sklepy zamawiają większy nakład niż są wstanie sprzedać, przez co płyta leży w magazynach a sprzedaż wyznaczona na wyróżnieniach kompletnie odbiega ot tej detalicznej, która de facto odpowiada faktycznemu zainteresowaniu krążkiem. Wbrew pozorom to dość poważny problem, szczególnie, że w ten sposó duża wytwórnia może łatwo manipulować wyróżnieniami.

Od 1 czerwca 2015 ZPAV wprowadza w tym obszarze zmianę. Sprzedaż fizyczna będzie wyznaczana na podstawie miesięcznych raportów Oficjalnej Listy Sprzedaży przygotowywanej przez TNS Polska obejmującej wielkość sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych i internetowych. Sprzedaż cyfrowa, zarówno albumów jak i piosenek, w dalszym ciągu będzie wyznaczana na podstawie raportów wytwórni przesyłanych do Związku (do nota bene odbywa się cyklicznie na mocy umów labelów z ZPAV). Na podstawie tych danych ZPAV wewnętrznie będzie oceniał wielkość sprzedaży i automatycznie co miesiąc przyznawał wyróżnienia. Usunięcie zapisu o obowiązkowym wniosku o certyfikat wyeliminuje sytuacje, kiedy płyta posiada już sprzedaż odpowiadającą wyróżnieniu, jednak ciągle oficjalnie nie jest ono przyznane. Również utrzymanie zostanie reguła dodawania TEA (10 płatnych pobrań piosenek z płyty/dzwonków/muzyka w tle = 1 album) i SEA (2500 odsłuchań w sieci = 1 album) – tę zmianę wprowadzono w kwietniu 2014 roku.

Advertisements

One thought on “Ważna zmiana w regulaminie certyfikacji ZPAV – od czerwca zamiast sprzedaży hurtowej uwzględniana będzie detaliczna

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s