Billboard Music Awards 2015

Już po raz 23 prestiżowy, amerykański magazyn Billboard organizuje wielką galę Billboard Music Award, która odbędzie się w nocy z 17 na 18 maja. W jej trakcie przyznanych zostanie 41 specjalnych nagród w różnych kategoriach. Nagrody uznawane są za jedne z najbardziej obiektywnych, gdyż zwycięzcy wybierani są na podstawie sprzedaży (Nielsen Soundscan), słuchalności i streamingu (Nielsen BDS) w Stanach Zjednoczonych (poza Billboard Chart Achievement Award). Przyjęto, że okresem, w którym zliczane są wszystkie parametry jest poniedziałek 13 tygodnia poprzedniego roku (wg kalendarza wydań Billboardu), a ostatnim niedziela 12. tygodnia bieżącego roku. W tym roku jest to więc przedział od 10 marca 2014 do 8 marca 2015. Już teraz sprawdźmy kto powędruje na scenę po odbiór statuetek BMA!

Top Billboard 200 Album

Wątpliwości nie ma. 1989 to najpopularniejszy album ostatniego roku. Do 8 marca rozszedł się w nakładzie 4 mln 504 tys. 352 kopii zostawiając w tyle pozostałe płyty. Do tego utwory z piosenek zostały pobrane łącznie ponad 13 mln razy w samych Stanach (jest to również najwięcej). Jedynie streaming albumu jest wyjątkowo niski, co związane jest z usunięciem ze Spotify całej dyskografii Swift – wyniósł on zaledwie 26 mln. W sumie całkowita aktywność albumu (sprzedaż+SEA+TEA) osiągnęła blisko 6 mln ekwiwalentów kopii.

Top Digital Song

Ta nagroda trafia na konto All About That Bass Meghan Trainor, chodź różnica między tą propozycją a Uptown Funk! to zaledwie 120 tys. kopii: All About That Bass w ciągu 52 rozpatrywanych tygodni osiągnęło 5 mln sprzedaż, natomiast UF! 4,88 mln. Pozostałe miejsca: Shake It Off (4,243 mln), Happy (4,236 mln) i Stay With Me (3,95 mln).

Top Radio Song

Mimo że Happy było jednym z największych przebojów 2014 roku, to jednak ze względu na rozpatrywany okres piosenką o największym zasięgu słuchalności w Stanach zostało All of Me Johna Legenda. Łączne Audience Impressions przekroczyło 4,5 mld (5,9 wg MediaBase) zostawiając w tyle Happy (4 mld). Na 3. miejscu znalazło się Stay With Me (3,7 mld), na 4. Am I Wrong (3,6 mld) a na 5. Rude (3,3 mld).

Top Streaming Song (Audio)

Nagroda tej kategorii może być dla niektórych zaskoczeniem. Najczęściej graną piosenką w serwisach on-demand było… Fancy Iggy Azalei. W rozpatrywanym okresie liczba odtworzeń przekroczyła 90 mln. – o 10 mln więcej niż w przypadku miejsca 2. – Stay With Me. Pozostałe lokaty: Take Me to Church (78 mln), Habits (Stay High) (74,3 mln) i All of Me (73,6 mln).

Top Streaming Song (Video)

Kolejna nagroda wędruje do Meghan Trainor. Nagranie do końca 2014 roku odtworzono 189 mln w samych Stanach. All About That Bass najbardziej rywalizowało z Shake It Off (167 mln odtworzeń wideo). Edit: Dlaczego Wygrało Shake It Off? Nielsen BDS uwzględnia również odtworzenia z kont nieoficjalnych, czego nie mogłem uwzględnić. 

Top Hot 100 Song

Meghan Trainor może być z siebie dumna. Najważniejsza nagroda dla utworu trafi najprawdopodobniej do niej dzięki nagraniu All About That Bass. Od marca 2014 do marca 2015 debiutancki singiel wokalistki spędził 8. tygodni na 1. miejscu, 17. tygodni w T3 i 25 w T10. Łącznie, przewaga AATB nad pozycją drugą – Fancy – wyniosła 15%. Na trzecim miejscu wylądowało Shake It Off (83% punktów All About That Bass), na czwartym All of Me (64%), a na 5. Stay With Me (53%).

Top Touring Artist

Ze zdecydowaną przewagą tę nagrodę zdobywają chłopaki z One Direction. W samym 2014 roku dochód z biletów ich 69 występów przekroczył 290 mln dolarów, a łączna widownia przekroczyła 3 mln osób.

Kto zgarnie najwięcej statuetek Billboard Music Awards? Wygląda na to, że Taylor Swift zakończy galę z co najmniej 7 statuetkami:

  • Top Billboard 200 Album
  • Top Billboard 200 Artist
  • Top Artist
  • Top Female Artist
  • Top Hot 100 Artist
  • Top Digital Songs Artist
  • Top Streaming Artist /Top Radio Artist(?)


  1. Top Digital Songs i Top Billboard 200 Album określone wprost na podstawie danych Nielsen Soundscan.
  2. Top Radio songs estymowane na podstawie słuchalności z systemu MediaBase. Jeśli Billboard użyje nie AI a liczby odtworzeń z Nielsen BDS, wyniki mogą być nieco inne.
  3. Top Streaming Song (Audio) – określone na podstawie tygodniowych raportów Spotify dla Stanów.
  4. Top Streaming Song (Video) – określone na podstawie raportu Nielsen Music za 2014 rok. Brak danych za Q1 2015 może powodować różnice między estymowanymi wartościami a oficjalnym wynikiem.
  5. Top Hot 100 Song – na podstawie odwróconego systemu punktowego, a więc przy użyciu innej metodologii niż ta Billboardu (formuła Hot 100).
  6. Top Touring Artist – na podstawie Billboard Boxscore za 2014 rok. Różnice mogą dotyczyć przede wszystkim trasy Katy Perry, która do 10 marca zawierała 13 dodatkowych koncertów.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s