Od wakacji nowa muzyka będzie w piątek. Wszędzie.

A man shops for music CD's at the Virgin Megastore in New YorkTo już oficjalnie potwierdzone. Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) na podstawie przeprowadzonych w branży muzycznej konsultacjach oraz badań preferencji konsumentów podjęła decyzję, że od wakacji 2015 (konkretna data nie jest jeszcze ustalona) zarówno albumy jak i single będą wydawane na świecie w tym samym dniu tygodnia – w piątek. Premiery cyfrowe (iTunes, Google Play) mają odbywać się minutę po północy czasu urzędowego. Pierwsze zapowiedzi zmian w dystrybucji fonogramów pojawiły się w sierpniu ubiegłego roku. Update(30-03-2015): Global Release Day zostanie wprowadzony od 10 lipca. 

O co chodzi?

W tym momencie, w zależności od kraju, nowa muzyka wydawana jest w różnych dniach tygodnia. Premiery albumów odbywają się: w Wielkiej Brytanii w poniedziałki, w Stanach we wtorki, a w Australii czy Niemczech w piątki. W Polsce jest jeszcze śmieszniej, bo płyty, których dystrybutorem są Sony czy Universal Music, mają premiery we wtorki, podczas gdy krążki Warner Music trafiają do sprzedaży w poniedziałki.

Z premierami singli (w formacie cyfrowym, np. w serwisie iTunes) jest jeszcze inaczej: prawie na całym świecie są to poniedziałki, a w Wielkiej Brytanii… niedziele. Czasem zdarza się jednak, że na specjalne życzenie wytwórni, nowe utwory trafiają do sprzedaży w innych dniach.

„Strategia” rynkowa UK

Brytyjskich fanów muzyki irytuje zapewne również to, że premiery w ich kraju często są przesunięte nawet o kilka miesięcy w stosunku do pozostałych regionów świata. Co więcej – często utwory są dostępne przed premierą cyfrową w serwisach streamingowych, co zapewne znacząco obniża potencjalną sprzedaż. Świetnym przykładem jest All About That Bass Meghan Trainor, które zadebiutowało w oficjalnym zestawieniu Top40 OCC, mimo że nie rozeszło się w ani jednej kopii. Wystarczyło „tylko” 1,17 mln odtworzeń w serwisach on-demand.

Wyjaśnienie tego dziwnego opóźnienia może wydawać się irracjonalne z punktu widzenia biznesowego. Okazuje się, że wytwórniom tak bardzo zależy na dobrym debiucie ich fonogramów, że równolegle do kampanii „wprowadzającej” album/singiel (tj. zaznajamiającej słuchaczy poprzez promocję radiową, spotkania z fanami czy występy live) wprowadzają przedsprzedaż (ang. pre-order). W ten sposób przez kilka tygodni a często nawet miesięcy, fonogram powoli „zbiera” liczby nabytych kopii, które w tygodniu premiery dodawane są do sprzedaży tygodniowej.

Tak fonogram zyskuje dobry debiut. Nie trzeba zbytnio znać się na mechanizmach rynku muzycznego, żeby domyśleć się jak wielki musi być w tym przypadku problem piractwaczy przeciętny słuchacz naprawdę będzie czekał 3 miesiące na zakup swojego ulubionego singla, skoro od dawna może go posłuchać w Spotify i, przede wszystkim, pobrać z torrentów? Sprawa jest oczywista, a ta „strategia” rynkowa tylko zachęca do piractwa i oczywiście znacząco zmniejsza dochody branży fonograficznej.

(Tak na marginesie. iTunes wprowadziło znaczącą zmianę w polityce swoich notowań, która nie zachęca wytwórni do wystawiania albumów w przedsprzedaży. Do tej pory było tak, że album był notowany na liście iTunes przed premierą dzięki przedsprzedaży, ALE w chwili premiery przedsprzedaż była dodawana do bieżącej sprzedaży. W ten sposób albumy dosłownie „wystrzelały” w zestawieniach chwilę po wydaniu, co dawało złudzenie (bardzo pożądane!) większego niż w rzeczywistości zainteresowania. Należy to już do przeszłości i prawdopodobnie odbije się to na strategii przedsprzedaży – wytwórnie po prostu nie będą udostępniały tej opcji. Zaznaczam, że dotyczy to tylko list iTunesa; zestawienia czy to Billboardu czy OCC oczywiście ciągle działają w ten sam sposób). 

Global Release Day

IFPI, aby zmniejszyć problem piractwa, w sierpniu 2014 zaproponowała wprowadzenie „global release day”, czyli dnia tygodnia, w którym muzyka będzie trafiała do sklepów na całym świecie, niezależnie od lokalnych „upodobań” rynkowych. 

Piątek wybrano na podstawie dość rozległych konsultacji, w których brali udział zarówno członkowie IFPI, jak i muzycy czy główne sieci sprzedaży detalicznej. Myślę jednak, że najważniejszym argumentem było jednak badanie przeprowadzone przez TNS – aż 68% ankietowanych uznało, że najchętniej kupowałoby muzykę w piątek lub w sobotę. Ponieważ sobota nie jest dobrym dniem dla dystrybucji (spora część sklepów jest po prostu zajęta), wybór był oczywisty.

globalrelelase

Konsekwencje

Pojawia się pytanie jakie będą konsekwencje zmian. Wszyscy mają nadzieję, że spowoduje to przede wszystkim wzrost dochodów runku muzycznego. Mnie osobiście interesuje, czy przesunięcie premier muzycznych wpłynie na politykę krajowych zestawień, szczególnie amerykańskich notowań Billboardu czy brytyjskich Official Charts.

W tym momencie zestawienia Billboardu oparte są danych przygotowywanych przez Nielsen Music. Sprzedaż fizyczna i cyfrowa (Soundscan) oraz streaming zliczane są w okresie od poniedziałku do niedzieli a dane finalne są przekazywane magazynowi w środę ze względu na pewne opóźnienia związane z raportowaniem przez sklepy.* Top10 zestawienia publikowane jest w środę wieczorem, całe zestawienie w formie elektronicznej we czwartek, a w formie tradycyjnej w piątkowym wydaniu magazynu (i tak było zawsze). Czy Nielsen zmieni okres zliczania sprzedaży na piątek – czwartek? Niestety, może okazać się to trudne a być może niewykonalne, ponieważ raport sprzedaży pojawiałby się w poniedziałek, więc wydanie piątkowe tak naprawdę zawierałoby notowanie sprzed… tygodnia! Wiązałoby się to ze zmianą daty publikacji magazynu i podejrzewam, że redakcja Billboardu niezbyt chętnie ją wprowadzi.

Tak czy inaczej, wygląda na to, że zapowiadają się szalone wakacje w branży muzycznej. Pozostaje pytanie – jak przygotowują się do tego polskie wytwórnie i sieci sklepów?

* Airplay liczony jest wprost dlatego zestawienia przygotowywane w środę oparte są na słuchalności wyznaczanej w okresie środa-wtorek. 

Advertisements

2 thoughts on “Od wakacji nowa muzyka będzie w piątek. Wszędzie.

  1. Myślę, że to świetny pomysł. Zawsze były problemy z tym, że wszędzie premiery były w inne dni. Teraz wszystko będzie miało premierę jednego dnia. 😉
    songnevergrewold.blogspot.com

  2. Pingback: (Prawie) wszystko co trzeba wiedzieć o Apple Music | MUZYKA, SŁAWA I PIENIĄDZE

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s