Zmiana metodologii w brytyjskim „Official Albums Chart”

images-logoBrytyjskie zestawienie stu najpopularniejszych albumów idzie w ślady listy Billboard 200. Począwszy od 1 marca 2015 roku w Official Albums Chart, poza fizyczną i cyfrową sprzedażą albumów, po raz pierwszy zostanie uwzględniony streaming(Stream Equivalent Albums). Co ciekawe, metodologia będzie nieco odbiegała od tej, którą znamy z zestawienia Billboard 200(1 500 odtworzeń dowolnego utworu z albumu w serwisach on-demand = 1 kopia albumu). OCC, podobnie jak Billboard, nie będzie brał pod uwagę odtworzeń teledysków(VEVO, YouTube), a wykorzysta streaming z dwóch największych serwisów on-demand: Spotify i Google Play. Zestawienie będzie uwzględniało tygodniową sumę odtworzeń 12 najpopularniejszych(tj. z największym streamingiem) utworów z albumu w wersji standardowej. W ten sposób wielotrackowe krążki(np. nowy album Madonny) nie będą uprzywilejowane. Najciekawszą zasadą będzie redukcja liczby odtworzeń dwóch najpopularniejszych utworów:

12642-occ_a-chart-flash_feb-15_v57

Na czym to polega? Najprościej pokazać to w postaci… przepisu!

Przepis na Official Albums Charts:

  1. Dla każdego albumu(wersja standardowa) wybierz 12 utworów z największą tygodniową liczbą odtworzeń w serwisach Spotify i Google Play.
  2. Oblicz średnią liczbę odtworzeń dla wybranych 12 utworów.
  3. Oblicz sumę odtworzeń po uprzedniej zamianie liczby streamów dwóch najpopularniejszych utworów na średnią wyliczoną w punkcie 2.
  4. Sumę odtworzeń podziel przez 1 000 – jest to stream equivalent albums(SEA).
  5. Do tygodniowej sprzedaży fizycznej i cyfrowej(w przypadku tygodniu debiutu – także przedsprzedaży) dodaj SEA – jest to ekwiwalent sprzedaży.
  6. Uszereguj malejąco albumu względem ekwiwalentu sprzedaży – pierwsze 100 utworów jest to Official Albums Chart.

Dlaczego takie rozwiązanie?

To, że uwzględnienie streamingu jest potrzebne, nie powinno budzić żadnych wątpliwości – sprzedaż fizyczna, systematycznie od roku 1999, spada. Rok 2014 był przełomowy na rynku cyfrowym – pierwszy raz w erze „digital” sprzedaż spadła w stosunku do poprzedniego roku

DigitalUKalbums-576x576

Tymczasem w samym 2014 roku liczba odtworzeń w serwisach Spotify i Google Play podwoiła się i wyniosła łącznie 15 miliardów(średnio 234 odtworzenia na jednego mieszkańca!). A za każdym takim odtworzeniem idą oczywiście pieniądze. W 2014 roku Spotify uzyskało globalnie 1 milard dolarów tantiem.

Annual-Payout-2bn-total

Ok, ale po co ta dziwna formuła ze średnią? To tylko komplikuje zestawienie!

Po to, żeby redukować wpływ dużych przebojów. Czy jest sprawiedliwe, kiedy 11/12 utworów ma kiepski streaming, ale jeden utwór jest super przebojem przez co SEA jest bardzo duże? Prosty przykład. Obecnie numerem jeden w Spotify UK jest Uptown Funk! z ok. 2 milionami odtworzeń w Spotify – odpowiada to 2 tysiącom kopii albumu Uptown Special. Jednak żaden z pozostałych utworów Ronsona nie jest nawet w TOP200 Spotify – czy w takim razie naprawdę UF Special zasługuje na eksta 2k? Moim zdaniem nie. Stosując zasadę OCC, album zyskałby nie 2 tysiące a ekwiwalnet tylko ok. 500 kopii:

UF

Dane estymowane dla Spotify UK

Zestawienie Official Albums Chart publikowane jest w każdą niedzielę o godzinie 20:00 na stronie officialcharts.com

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s