Kto wygra nagrody Grammy? Oto faworyci(wg Popa)


the grammys
Już tak naprawdę godziny dzielą nas od poznania laureatów najbardziej prestiżowych nagród muzycznych na świecie – The Grammys. 57. gala rozdania statuetek rozpocznie się w nocy z niedzieli na poniedziałek(08/09.02) o godzinie 2 czasu polskiego w hali widowiskowej Staples Center w L.A. Kto ma największe szanse na zdobycie pozłacanego patefonu? Sprawdźmy!

Kto głosuje?

W Internecie mamy istną powódź przeróżnych typowań i tak wg Spotify albumem roku zostanie G I R L Pharrella, nagranie roku to Chandelier, piosenka – Take Me to Church Hoziera a nagrodę za debiut roku otrzyma grupa Bastille. Z kolei serwis streamingowy Pandora wskazuje na zupełnie odmienne typy:

pandora

Niestety, wszystkie zestawienia oparte na liczbie odtworzeń czy sprzedaży możecie wsadzić sobie… wiecie gdzie.* Żeby to zrozumieć trzeba wiedzieć jak wygląda głosowanie a przede wszystkim – kto może głosować.

Głosowanie

Prawo głosu mają nie dziennikarze, nie fani, nie prezesi wytwórni muzycznych. Głosować mogą tylko muzycy, którzy:

  • współtwórcami co najmniej 12 utworów wydanych w formacie digital na terenie Stanów, z czego co najmniej jeden z nich musi być wydany w ostatnich 5 latach.
  • współtwórcami co najmniej 6 utworów wydanych w formacie fizycznym na terenie Stanów, z czego co najmniej jeden z nich musi być wydany w ostatnich 5 latach.

W praktyce są to wokaliści, autorzy tekstów, kompozytorzy, producenci, instrumentaliści, aranżerzy, realizatorzy dźwięku itp. Podkreślę jeszcze raz – nie są to ani dziennikarze, ani przeciętni słuchacze(nie mówiąc już o blogerach…). To właśnie głosy profesjonalistów, którzy TWORZĄ, sprawiają, że nagrody są aż tak prestiżowe, ale i… nieprzewidywalne.

grammy_infographic_aug2014

Teraz, gdy macie świadomość mechanizmów wyboru zwycięzców, zastanówcie się ile % odtworzeń w Spotify’u pochodzi od twórców. 1%? Myślę, że zdecydowanie mniej. Co więcej przeciętny muzyk Akademii to mężczyzna – z ponad 80% prawdopodobieństwem – w wieku ~35 lat. Tymczasem w przypadku popularnego serwisu streamingowego z zielonym logo ponad 40% użytkowników ma 18 – 24 lata i ponad 50% to kobiety. Czy typowanie oparte na bądź co bądź ich głosach będzie wiarygodne? Odpowiedź nasuwa się sama.

Sondaż

Nasuwa się więc pytanie – jak przewidzieć werdykt Akademii? Najprostszą metodą jest wykonanie sondażu – dokładnie na takiej samej zasadzie jak robi się sondaże wyborcze, czyli poprzez losowy dobór respondentów z populacji, zachowanie proporcji wiekowych, płciowych, dotyczących miejsca zamieszkania itd. W praktyce to trudne do zrealizowania – niestety nie znam za wielu członków NARAS – choć Billboard coś takiego wykonał(przemilczę błędną metodologię…). Drugą metodą jest analiza nominacji w kontekście struktury Akademii i mechanizmów głosowania. Tak też zrobiłem, a wyniki znajdziecie poniżej.


GŁÓWNE KATEGORIE


Album of the Year

beyonce-new-album

Beyonce jest faworytem wszystkich – począwszy od bukmacherów po redakcje muzyczne. Album uzyskał największą sprzedaż spośród wszystkich nominacji(ponad 2,2 mln w US), najlepszą ocenę serwisów muzycznych(85/100 wg Metacritic) a Billboard daje 39% szans(w oparciu o sondaż przeprowadzony wśród muzyków i ludzi „z branży”) na zwycięstwo Bey. Byłbym naprawdę wielce zaskoczony, gdyby nie zgarnęła tej statuetki. Pewne zagrożenie może stanowić Morning Phase – jedyny spośród nominowanych album rockowy i In the Lonely Hour Sama Smitha, który i tak będzie największym zwycięzcą gali.

Song of the Year

Sam_Smith_Stay_with_Me

Drogą eliminacji: czy wyobrażacie sobie, żeby 40 letni facet zagłosował na tekst Tak, moja mama mówiła mi, nie przejmuj się swoim rozmiarem / Mówiła, że chłopcy wolą mieć do czego się przytulić nocą? Bubblegumowe All About That Bass odpada(i faktycznie – znajduje się na szarym końcu typowań mimo największej sprzedaży – 4,6 mln). A może tekst Kochanie, a ja po prostu, oleje, oleje, oleje, oleje, oleje / Oleję to, oleję to jest materiałem na piosenkę roku? Shake It Off również żegna się ze statuetką(druga od końca w typowaniach).

Zostają trzy utwory. Take Me to Church trudno ocenić ze względu na kontrowersje – z jednej strony może wygrać trend poprawności politycznej, z drugiej raczej nie będzie miał poparcia środowisk konserwatywnych. Sia i jej Chandelier mogą być czarnym koniem tego rozdania, ale moim zdaniem w tej kategorii wygra Sam i Stay With Me. Smith jest nową twarzą w świecie muzyki, która zawojowała rynek – tacy mają zawsze łatwiej. Poza tym z moich obserwacji jest bardzo lubiany przez środowisko muzyczne. 

Record of the Year

unnamed

W tej kategorii liczą się aranżacja i wykonanie a nie, jak w przypadku „piosenki roku”, kompozycja. Niemniej jednak wątpię, że członkowie akademii będą głosować na utwory, które tekstowo do nich nie trafią – All About That Bass i Shake It Off odpadają. Faworytem bukmacherów jest – znowu – Sam Smith ze Stay With Me, jednak Billboardu(i moim osobistym)… Chandelier! Wydaje mi się, że dojdzie do efektu rozkładania głosów: wszyscy wiedzą, że Sam Smith ma kilka statuetek w kieszeni, więc nie będą głosować na niego we wszystkich kategoriach. Moim zdaniem jedną z kategorii, w której głosy mogą w ten sposób „przejść” na inny utwór, będzie właśnie Record of the Year. I jeśli mam być szczery – to właśnie Chandelier ma najlepszą i najciekawszą aranżację oraz najlepszy wokal. Jedynie dźwiękowcy mogą się przyczepić nadmiernej kompresji, która sprawia, że momentami wszystko „trzeszczy.

Best New Artist

sam_smith

Tutaj nie ma wątpliwości – Sam Smith na pewno zgarnie statuetkę w tej kategorii. W sondażu Billboardu ma miażdżącą przewagę 33 punktów procentowych nad Haim a aż 94% wszystkich zakładów BNA jest postawionych właśnie na Smitha. Trudno się dziwić – jego debiutancki album dotarł do 2. miejsca Billboard 200(ponad 1,2 mln sprzedanych kopii RTD). Miał również również 4 przeboje TOP40(w tym 3 TOP10) w 2014 roku.


KATEGORIA POP


Best pop solo perfomance

Sam_Smith_Stay_with_Me

Wyjaśnienie w gruncie rzeczy podobne jak w kategorii „Song of the Year” i „Record of the Year”. Jeśli nie wygra Sam Smith, to nagrodę otrzyma Sia(zamiast „Record of the Year”). Najmniejsze szanse(wg bukmacherów) ma Taylor z Shake It Off – Swift musi chyba poczekać do przyszłego roku; 58. gala będzie jej galą. Swoją drogą wg Billboardu Smith ma najmniejsze szanse, największe zaś Chandelier i Shake It Off. Jestem bardzo ciekaw kto będzie miał rację!

Best Pop Duo/Group Performance

fancy

Wyjaśnienie jest relatywnie proste – to jedyna piosenka spośród pozostałych nominowanych w tej kategorii, która dostała nominację w kategorii głównej(„Record of the Year”). Dodatkowo na korzyść Iggy działa efekt newcomera(nawet ma nominację w tej kategorii). Z drugiej strony wśród redakcji muzycznych nie ma wyraźnego faworyta – głosy rozkładają się mniej więcej równo między Fancy, A Sky Full of Stars i Dark Horse.

Best Pop Vocal Album

Sam_Smith_In_the_Lonely_Hour

Sprawa moim zdaniem rozstrzygnięta. Wszyscy wiedzą, że Beyonce wygra w głównej kategorii(choć Smith ma pewne szanse), więc w tej kategorii wszystkie głosy pójdą na niego. Poza tym zbyt wielkiej konkurencji raczej nie ma… Zdaniem Billboardu statuetkę może zabrać Samowi sprzed nosa Katy Perry.

Best Traditional Pop Vocal Album

Tony_Bennett_and_Lady_Gaga_-_Cheek_to_Cheek

W połowie grudnia, kiedy podałem pierwsze typowania, wątpiłem, że Gaga wraz z Bennettem mogą wygrać w tej kategorii. Patrząc jednak jak zmieniały się typowania na ich korzyść zmieniam zdanie. Ma to sens – pamiętajmy, że głosują wszyscy, nie tylko muzycy jazzowi, więc Cheek to Cheek może zgarnąć głosy zarówno fanów Gagi i lekkiego popu(wątpię, że słuchali płyty, ale na pewno o niej słyszeli) jak i Bennetta. Z drugiej strony największe zagrożenie, czyli Barbra Streisand ma na swoim koncie większy nakład krążka i również sporą rzeszę fanów. Pozostałe albumy nie mają znaczenia w tej kategorii. (Przyznaję się bez bicia, że nie przesłuchałem obu albumów, więc moje prognozy oparte są głównie na typowaniach innych + analizie rozkładu potencjalnych głosów).

*Do śmietnika!

Reklamy

3 thoughts on “Kto wygra nagrody Grammy? Oto faworyci(wg Popa)

    • Zależy to nieco od kategorii. Weźmy kategorie główne:
      1. Do NARAS wysyłane są zgłoszenia (średnio ok. 20 tys.!)
      2. Specjalna komisja ocenia zgłoszenia pod kątem zgodności z regulaminem i poprawnego przypisania do kategorii.
      3. Pierwsza runda głosowania(głosują uprawnieni członkowie akademii); wybór 15 pozycji z największą liczbą głosów
      4. Druga rudna głosowania członków specjalnej komisji(ok. 150); wybór 5 pozycji spośród 15.
      5. Ogłoszenie nominacji.
      6. Finalne głosowanie
      7. Ogłoszenie wyników na gali rozdania nagród Grammy 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s