Jaka muzyka była popularna w 2014 roku? [analiza]

iconCo roku amerykański magazyn Billboard przygotowuje blisko 200 zestawień końcowo-rocznych. Najciekawsze i najbardziej prestiżowe – Hot 100 – układane na podstawie wielkości sprzedaży, słuchalności w radiu i liczby odtworzeń w Internecie(więcej o Hot 100 tutaj) określa jakie single miały największy wpływ na amerykańską popkulturę w mijającym roku. Z grupy 100 najpopularniejszych utworów roku 2014 wybrałem 40 najwyżej notowanych(prawdziwy crème de la crème muzyki pop) i je przeanalizowałem. Czy istnieje przepis na przebój? Sprawdźcie sami.

Faceci dominują

gender_pl

W 2014 roku mężczyźni zdominowali czołówki zestawień muzycznych w Stanach. O ile wśród wykonawców różnica nie była duża(39:25), to już na etapie tworzenia muzyki stawała się bardzo wyraźna. Wśród producentów 40 najpopularniejszych utworów 2014 roku znalazły się tylko 4 kobiety: Lorde(Team) – additional producer, Meghan Trainor(All About That Bass) – executive producer, Beyoncé(Drunk In Love) i Kristen Anderson-Lopez(Let It Go). Wniosek? Lubimy słuchać pań, ale panie niekoniecznie garną się do komponowania i aranżowania.

Doświadczenie wymagane

age_pl

  • Średnia wieku wokalistek jest wyraźnie niższa od średniej całego TOP40 – wynosi 26,9 lat(mediana 25), a gdy wyrzucimy najstarszą wykonawczynię(wokalistę z Let It Go), średnia ta spada do 24,5. Lubimy słuchał ładnych, młodych pań, a panowie… wystarczy, że mają fajny głos.
  • Najmłodszym wykonawcą była Lorde(Team, Royals) – 18 lat, najstarszym – Kristen Anderson-Lopez(Let It Go) – 43 lata.
  • Tworzenie muzyki wymaga doświadczenia, które najwyraźniej przychodzi z czasem – średni wiek producenta hitów to 33 lata. Tak więc może wszystko przed Wami?
  • Najmłodszym producentem była Lorde(Team, Royals) – 18 lat, najstarszym – Greg Kurstin(Burn, Chandelier) – 45 lat.

 Współpraca to podstawa

cooperation_pl

  • W TOP40 znalazło się 17 solowych utworów i 7 utworów wykonywanych przez zespoły muzyczne.
  • Średnio nad jednym utworem pracowało 4,63(mediana: 4) osoby(kompozytorów i autorów tekstów).
  • Najwięcej osób – 16 – pracowało nad kompozycjami Timber(wliczając autorów riffu) i Loyal.
  • Za produkcję jednego utworu odpowiadało średnio 2,2 osoby(mediana 2).
  • Jedynym singlem w TOP 40, który został napisany, wyprodukowany i wykonany przez jedną osobę było Summer Calvina Harrisa.
  • Najwięcej producentów – 6 – pracowało przy piosence Drunk In Love

Krótkie, szybkie utwory

songs_pl

  • Średnia długość utworu TOP 40 wynosiła 3:41 min(mediana 3:37 min) z odchyleniem standardowym 39 s.
  • Najkrótszym utworem było Boom Clap – 2:48 min – najdłuższym Drunk In Love – 5:23 min(wersja radiowa 4:15 min).
  • Średnie tempo wynosiło 119 BPM (mediana 122 BPM) z odchyleniem standardowym 23 BPM.[2]
  • Najwolniejszym utworem było Let Her Go – 77 BPM – najszybszym Burn – 174 BPM.
  • 21 utworów było napisanych w tonacji molowej(minorowej), 19 w durowej(majorowej).
  • Tylko jedna kompozycja na 40 piosenek była napisana w metrum innym niż 4/4Latch w 6/8.
  • 18% utworów(7) było opartych na tej samej progresji „pop-punk”, tj. I-V-vi-IV(lub i-VI-III-VII w tonacji molowej).

 Promocja

promo_pl

  • 40% utworów jakie znalazły się w TOP40 było pierwszymi singlami, średnio najpopularniejszymi utworami były jednak drugie single. Jak widać „efekt pierwszego singla” niekoniecznie musi się ujawniać w długofalowym przebiegu popularności. Dla porównania 62% tygodniowych numerów jeden było pierwszymi singlami z płyty. Wniosek: efekt pierwszego singla dotyczy przede wszystkim najwyższej pozycji w zestawieniach.
  • Trzy utwory były debiutanckimi singlami: Rude(Magic!), All About That Bass(Meghan Trainor) i Royals(Lorde).
  • All Of Me Johna Legenda potrzebowało aż 30 tygodni aby dotrzeć do pierwszego miejsca Hot 100. W historii Billboardu tylko 2 utwory potrzebowały na to więcej czasu.

Źródła danych:

  1. Broadcast Music, Inc. songs database.
  2. American Society of Composers, Authors and Publishers songs database.
  3. Sony/ATV Music Publishing
  4. Universal Music Publishing Group
  5. The Echo Nest database
  6. Wikipedia.org
Advertisements

5 thoughts on “Jaka muzyka była popularna w 2014 roku? [analiza]

  1. Bardzo ciekawe informacje ktore nie tak prosto odnalesc w internecie czy innych zrodłach.
    A jezeli są to trzeba wykonac super duzo pracy aby to wszystko przygotowac i opracowac
    prawie jak ksiegowa.:)
    Brawo dla tego Pana ktory to robi , aby dalej tak działał i dostarczał nam
    duzo nowych materiałów. Trzymam aby ten blog sie rozwijał i tego mu zyczę..
    SUper Sprawa taki blog. Nawet nie widziełam ze mamy w Polsce tak zdolnych i pracowitych ludzi,
    zawsze sie wychwala a lepsze jest na zachodzie , czy to muzyka czy analitykow, specialistow od produkcji muzyki i tworzenia a tutaj przyklad ze jak sie chce to mozna.
    Brawa dla tego Pana .

  2. Pingback: Gender w muzyce, czyli kto sprzedaje więcej | MUZYKA, SŁAWA I PIENIĄDZE

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s