Najlepsze kompozycje 2014 roku(wg popa)

Ostatnie dni grudnia to okres wielkich podsumowań… właściwie to wszystkiego. Ja, zwany czule przez niektórych „popem”, również postanowiłem to zrobić. Jako że ogromnym(przerastającym moje oczekiwania!) zainteresowaniem cieszą się wpisy dotyczące tworzenia muzyki, postanowiłem wybrać 14 najlepszych popowych kompozycji mijającego 2014 roku.

Na początek zaznaczę, że dobór utworów jest całkowicie subiektywny – kierowałem się wyłącznie subiektywną oceną jakości kompozycji nie uwzględniając przy tym przebiegu w notowaniach muzycznych. Przyjąłem, że uwzględnie tylko te utwory, które były wydane między 18 listopada 2013r. a 16 listopada tego roku(tak jak robi to Billboard w podsumowaniach „Year-End”).

14. Superheroes – The Script

The_Script_-_SuperheroesTo doskonały przykład jak budować refren ABAB z wykorzystaniem prostego hooka. Warto zwrócić uwagę jak w prosty sposób zbudowano konstrast między zwrotką a refrenem: zmieniając wysokość linii wokalnej! I wcale nie trzeba mieć 4-oktawowego głos – w tej kompozycji wystarczą dwie(Bb3 – Bb5). Pamiętajcie, że dobra piosenka, to taka, którą możecie pośpiewać przy radiu w samochodzie – dwie oktawy są pewnym standardem(nieco więcej niż potrafi przeciętna osoba, ale wystarczająco aby stworzyć dobry kontrast). Gdyby tylko progresja akordów była bardziej mroczna…(tutaj: Ab-Eb-Gm7-Bb)

13. I Can’t Remember to Forget You – Shakira feat. Rihanna

cant

ICRtFY to świetna, radiowa piosenka spełniająca wszystkie, podstawowe zasady modelowego popu. Smaczna synkopacja w zwrotkach z silnym wpływem reggae daje bardzo dobry groove, krótki, ale bardzo skuteczny break przed refrenem z dobrze zaznaczonym rytmem i świetna linia melodyczna rockowego refrenu oparta na repetycji i wokalizie – czego chcieć więcej?! Do tego doskonale współbrzmiące ze sobą wokale Shakiry i Robyn oraz wprowadzenie drugiego wokalu głównego(tzw. ekspresyjnego) jest naprawdę godne podziwu.

Do hejterów: Zanim odezwą się „eksperci” od notowań i zaczną pisać o komercyjnym flopie, niech przeczytają uważnie ten wpis, a potem prześledzą końcowo-roczne statystyki VEVO.

12. Boom Clap – Charli XCX

 boom clapDoskonały hook w refrenie, świetna linia perkusyjna i smaczna(nieagresywna!) elektronika – oto pomysł na przebój wg Charli XCX. Myślę, że piosenka nie osiągnęłaby tak wysokich pozycji gdyby nie charakterystyczna barwa zduplikowanego wokalu Charlotty znany z hitów I Love It czy Fancy.

11. Jealous – Nick Jonas

Nick_Jonas_-_Jealous_(Official_Single_Cover)

To jest moje osobiste zaskoczenie i odkrycie roku! Nie kojarzę Nicka z czasów ról w Disney Channel, nie znam też jego twórczości w Jonas Brothers. Spodziewałem się jednak singla w stylu Demi Lovato – miałkiej kompozycji z pitch modulation bliskim 0% i szczerze mówiąc gdyby nie zamieszanie z kontrowersyjną sesją zdjęciową, prawdopodobnie usłyszałbym o nim dopiero teraz, gdy dotarł do TOP10 Hot 100. Jealous to bardzo dobra, popowa kompozycja z gatunku modern R&B. Warto zwrócić uwagę na podział linii wokalnej na frazy – zwrotki oparte na relatywnie krótkich segmentach i długich pauzach a refreny na dobrze zaznaczonych rytmicznie dźwiękach – to podstawowa technika budowania kontrastu muzycznego. Świetnym przykładem na wyróżnienie tytułu z muzycznego gąszczu jest umieszczenie go maksymalnie wysoko(ba, nawet w rejestrze głowowym!) – ot takie kompozycyjne pogrubienie czcionki 😉

10. Maps – Maroon 5

Maroon-5-Maps-V-single-2014-400x400

Maroon 5 jeszcze nigdy mnie nie zawiodło, tym razem również. Na złość hejterom – Adam ma naprawdę świetny, popowy głos. Dlaczego? Po pierwsze jest unikalny i niepowtarzalny, po drugie jest bardzo wysoki. Z modelu psychoakustycznego wynika, że nasz słuch jest najbardziej czuły na dźwięki o częstotliwości w okolicach 4kHz. W praktyce oznacza to, że im wyżej postawiony wokal, tym wywiera na nas silniejsze wrażenie – właśnie dlatego najbardziej emocjonalne frazy są śpiewane wysoko. W Maps usłyszymy także prostą ale świetną harmonizację w refrenie(jeszcze bardziej podbija napięcie muzyczne) oraz doskonały przedrefren ze zmianą sekwencji akordów – niezły pomysł na budowanie kontrastu między zwrotką a refrenem w Waszych kompozycjach!

9. All About That Bass – Meghan Trainor

BassKanadyjski songwriter, Ralph Murphy, w swojej książce Murphy’s Laws of Songwriting pisze, że „Melodia jest czymś co zaprasza słuchacza a tekst go zatrzymuje”. Tutaj mamy i świetną melodię z wyraźnym hookiem umieszczonym jako intro oraz post-refren i zabawny, dobry tekst. Dobry, bo tak naprawdę każdy słuchacz może się z nim utożsamić.

8. I Will Never Let You Down – Rita Ora

Rita_Ora_-_I_Will_Never_Let_You_Down_

Gitara wcale nie jest wymarłym instrumentem, na którym grają tylko rockowe kuce – jak widać z bassu i gitarki elektrycznej można wyczarować też dance-popową aranżację ze świetnym riffem jako motywem przewodnim! Do tego smaczny i chrupiący auto-tune – pamiętajcie, że to bardzo rozbudowany efekt, który może zrobić z nas albo żabę z High School albo wykonawcę nowoczesnej, electropopowej muzyki(patrz: Lady Gaga z ery The Fame). Do tego kolejny przykład jak w prosty sposób wyróżnić tytuł w refrenie – wystarczy dodać… pauzę i osadzić dobrze w rytmie!

7. Dark Horse – Katy Perry feat. Juicy J

dark hoirsePo raz kolejny Max Martin, Łukasz Gottwald(Dr.Luke) i Henry Walter(Cirkut) zrobili kawał dobrej roboty. Miks hip hopu, trapu i popu spodobał się tak bardzo, że piosenka znalazła się na drugim miejscu najpopularniejszych piosenek tego roku(Billboard Hot 100). To świetny przykład na to, że modne stają się piosenki bez refrenu. Niemniej jednak od początku uważam(tak jak i redakcja Popjustice), że singiel byłby utworem dekady, gdyby posiadał silny i chwytliwy refren a nie tylko przedrefren(co właściwie przedrefrenem nie jest, bo gdzie ten refren?).

)* Co prawda piosenka została wydana jako singiel promocyjny już we wrześniu, jednak jako pełnoprawny singiel do rozgłośni trafiła dopiero 17 grudnia.

6. Love Runs Out – One Republic

Love_Runs_Out

Ryan, jesteś moim Bogiem! Poza Tobą chyba tylko Dr. Luke i Max Martin potrafią robić z jednej strony kompletnie różne kompozycje a z drugiej pozostawić w nich swoje brzmienie niczym znak rozpoznawczy. Poza tym to chyba jedyny amerykański tekściarz, którego piosenki można bez obaw tłumaczyć na polski… Poza tym, za każdym razem kiedy słucham jego kompozycji, mam wrażenie, że albo inspiruje się muzyką, której nigdy nie słuchałem, albo nie sugeruje się żadnymi zasadami muzycznymi – po prostu pisze i… to działa!

5. Ordinary Love – U2

Ordinary_Love_cover_art

Nie, TOP5 nie otworzy żadna Ariana Grande. Po pierwsze to jedyna piosenka na mojej liście, która wykorzystuje refrain i chorus(to nie jest to samo! Refrain jest krótszy, chorus bardziej rozbudowany). Po drugie aranżacja jest świetnym przykładem, że warto instrumenty rozmieszczać w panoramie(prawy/lewy kanał), nawet jeśli jest ich relatywnie mało, a nie paciać wszystko w centrum. Po trzecie – most może być instrumentalny – a czemu nie? Po czwarte – warto dawać synkopy w progresji akordów, nawet jeśli akord wyprzedza „swój” takt.

P.S. W tym przypadku mam gdzieś notowania muzyczne i to, że „fanom” muzyki popularnej nie chciało się sprawdzić co nagrało U2. W tym przypadku mam też gdzieś opinie osób, które nawet nie wiedzą co to jest akord – czasami trzeba trochę wiedzieć, żeby zrozumieć piękno kompozycji.

4. Baby, Don’t Lie – Gween Stefani

Gwen-Stefani-Baby-Dont-Lie-2014-1500x1500

Ryan, jesteś moim Bogiem! A nie, czekajcie, to już pisałem. Serio, ten gość jest geniuszem i regularnie udowadnia to od napisania Bleeding Love. Piosenka-klon czegoś tam J.Lo? Dobre sobie, to że ktoś używa PODOBNEGO(podkreślam, nie identycznego) wzorca linii, który nota bene pojawia się w tysiącach innych kompozycji, nie oznacza właściwie nic. Trzeba być misiem Puchatkiem(o bardzo małym rozumku), żeby doszukiwać się jakiś teorii spiskowych.

Przechodząc do sedna – czyli kompozycji. Po raz kolejny – świetny podział na frazy linii zwrotek, wtrącenie dodatkowej formy przed drugim refrenem(tak proszę państwa budujemy kontrast – w sposób niekonwencjonalny!). BDL to też dobry przykład na to, że drugą część refrenu można zbudować na linii instrumentalnej zamiast wokalnej(dopiero w refrenie finalnym dodaje się wokalizę). Na koniec fajny pomysł na korespondowanie brzmień intro z mostem – można zrobić to w sposób spójny? Można!

3. Happy – Pharrell Williams

Pharrell_Williams_-_Happy

Ja też po Blurred Lines Get Lucky miałem dość tego pana w śmiesznym kapelutku, a po euforii związanej z Happy układałem w swojej głowie plan utopienia go w Wiśle(niestety odwołał koncert na Torwarze…). Tak czy inaczej to naprawdę dobra, popowa piosenka o standardowym metrum 4/4 i szybkim tempie 160 ćwierćnut na minutę. Paradoksalnie – mimo że jest bardzo pozytywna – napisana jest w tonacji molowej. Myślę, że tak naprawdę główną przyczyną gigantycznego sukcesu, jest perfekcyjne wyróżnienie tytułu, doskonałe wokale wspomagające z harmonizacją i pozytywny tekst, który zatrzymuje słuchacza na dłużej. Warto dodać, że Happy to najpopularniejsza piosenka w 2014 roku(m.in. Year-End Billboard Hot 100) – globalnie sprzedała się w nakładzie ponad 11mln kopii cyfrowych, z czego 6,4mln w Stanach i 2,1mln w Wielkiej Brytanii.

2. Shake It Off – Taylor Swift

ts-sio_cover

Taylor Swift ogłosiła, że 1989 to będzie jej pierwszy, prawdziwie popowy album. Nie kłamała, a na pierwszy singiel wybrała chyba najbezpieczniejszą piosenkę z albumu. Najbezpieczniejszą, bo typowo popową. Shake It Off to szybka(160BPM) i wesoła kompozycja o standardowej budowie Intro – zwrotka – pre-chorus – refren – zwrotka – pre-chorus – refren – most – refren. Jest to też chyba najlepszy przykład tego roku jak wykorzystywać powtórzenia w budowaniu dobrze zapamiętywalnej piosenki – pamiętajcie, że to właśnie łatwość zapamiętania jest decydująca w kształtowaniu przeboju; co z tego, że kawałek jest fajny, skoro nawet po kilku odsłuchaniach w radiu nie pamiętam, żeby sprawdzić jak się nazywa, włączyć ją w Spotify i ją kupić?

1. Chandelier – Sia

Chandelier_by_Sia_coverworkOd razu kiedy usłyszałem, że ta Pani wydaje singiel, wiedziałem, że muszę zwrócić na niego szczególną uwagę. Bo Sia Furler to jedna z najlepszych kompozytorek muzyki popularnej, co udowodniła pisząc Titanium, Diamonds czy Pretty Hurts. Teraz przyszła pora na Chandelier.

Chandelier to kompozycja stojąca o poziom wyżej w stosunku do pozostałych utworów – przede wszystkim jest absolutnie… nieschematyczna! Sia odeszła od sprawdzonych wzorców – nie użyła gotowej formuły, ale stworzyła coś innego wychodząc od pewnych uniwersalnych praw rządzących muzyką masową. Stworzyła coś co… działa! Być może nieco inny kształt singla częściowo rozminął się z ogólnymi oczekiwaniami i dlatego nie dotarł do pierwszego miejsca Hot 100(zatrzymała się na 8.). Tak czy inaczej jest to bez wątpienia piosenka roku zdaniem moim, magazynu Billboard oraz Popjustice.

Wszystkie piosenki(z wyjątkiem Shake It Off) możecie posłuchać na specjalnej playliście Spotify

Reklamy

One thought on “Najlepsze kompozycje 2014 roku(wg popa)

  1. Dla mnie 1. miejsce jak najbardziej się zgadza, a na osobistej liście dodałbym jeszcze „Yellow Flicker Beat”. Tak a propos, co sądzisz „Popie” o tym utworze? 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s