Jak liczone jest Audience Impressions?

We wszystkich ważnych zestawieniach radiowych – czy to Radio Songs Billboardu czy polskie Top Radio Airplay ZPAV – kryterium decydującym o pozycji utworu jest słychalność zwana w języku angielskim audience impressions. Co to jest i jak to się liczy? Pora rozwiać wątpliwości.

Spins

Na początek wyobaźmy sobie, że utwory muzyczne porządkujemy na podstawie sumy odtworzeń(ang. spins) we wszystkich monitorowanych rozgłośniach radiowych. Dla przykładu BMAT – firma monitorująca polski rynek muzyczny uwzględnia 74 stacje – zarówno ogólnopolskie jak i lokalne. Prowadziłoby to do sytuacji, kiedy odtworzenie w małej rozgłośni jest tożsame z odtworzeniem w dużej, ogólnopolskiej stacji o milionowym zasięgu. Trochę niesprawiedliwe? Owszem, a przede wszystkim niemiarodajne.

Słuchalność

Warto pamiętać, że to ile osób słucha danej stacji zależy od wielu czynników:

  • Zasięgu rozgłośni(a więc liczby nadajników).
  • Repertuaru(formatu)
  • Pory dnia – na ogół największa słuchalność jest w godzinach porannych i przedpołudniowych, najniższa w drugiej cześci nocy
  • Dnia tygodnia – najwyższa słuchalność jest w dni powszednie, szczególnie od środy do piątku, najniższa w niedzielę i święta.

Jak widać słuchalność zmienia się nawet w obrębie tej samej rozgłośni i nie są to małe zmiany.

Shake It Off

Najprościej całe zagadnienie będzie wyjaśnić pokazując jak łatwo obliczyć słuchalność. Zrobię to na przykładzie megahitu Shake It Off Taylor Swift mierząc jego AI w poniedziałek(24.11) w dwóch rozgłośniach radiowych: RMF FM i Radiu ZET.

Na początek potrzebujemy playlisty rozgłośni, aby odczytać w jakich godzinach utwór był emitowany. Ja skorzystałem ze strony radioarchiwum.net.

Po drugie musimy mieć informacje na temat rozkładu słuchalności w zależności od godzin. Takie statystyki przeprowadza Millward Brown w badaniu Radio Track(z tych badań korzysta także BMAT przygotowujący zestawienia ZPAV). Dla czterech największych rozgłośni znajdzemi je na stronie grupy RMF:

zasieg

Na wykresie podany jest zasięg w grupie 15-75lat, potrzebujemy więc też informacji o wielkości tej grupy – to można odczytać z danych Głównego Urzędu Statystycznego – jest to 30 066 692 osób(stan w dniu 30 czerwca 2014). Teraz możemy obliczyć średnią słuchalność o określonej godzinie:

RMF FM

Data emisji Zasięg AI[mln]
24-11-2014 20:29 2,2% 0,661
24-11-2014 15:16 6,9% 2,075
24-11-2014 09:16 7,5% 2,255
24-11-2014 04:45 0,3% 0,090
SUMA: 5,081

Radio ZET

Data emisji Zasięg AI[mln]
24-11-2014 20:13 1,6% 0,481
24-11-2014 10:51 4,7% 1,413
SUMA: 1,894

Suma AI w dwóch rozgłośniach: 6,975mln 

Jak widać uwzględnianie godzin emisji oraz stacji jest bardzo ważnym elementem pomiaru impaktu muzyki z radia. Stąd tak powszechne używanie Audience Impressions.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s