Zmiana zasad w systemie SoundScan

O zmianach informowałem już na fanpage’u „PRTW”, jednak uważam, że wymaga to nieco szerszego wyjaśnienia na blogu, gdzie w przyszłości łatwo będzie znaleźć informacje na ten temat.

Tytułem wstępu: Magazyn Billboard – najpopularniejszy magazyn muzyczny na świecie – co tydzień, od sierpnia 1958 roku prezentuje, początkowo w wersji papierowej, teraz także i elektronicznej, najbardziej prestiżową i uznawaną za najbardziej miarodajną listę stu najpopularniejszych piosenek w Stanach ZjednoczonychThe Hot 100.

Współczesna formuła monitoruje trzy najważniejsze sfery oddziaływania muzyki:

  • Sprzedaż cyfrową – zliczana od poniedziałku od godz. 00:00EDT do niedzieli do godz. 23:59EDT, prezentowana jest w zestawieniu Digital Songs, która uwzględnia różne wersje tej samej piosenki(w przeciwieństwie do Hot Digital Tracks).
  • Słuchalność w radiu – obliczana wg modeli statystycznych, statystyk słuchalności i playlist monitorowanych rozgłośni radiowych. Zestawienie prezentowane jest pod nazwą Hot 100 Airplay –  nie mylić z listą Pop Songs opartą nie na Audience Impression a liczbie odtworzeń.
  • Streaming – liczba odtworzeń w serwisach on-demand(np. Spotify, które stanowi ok. 85-90%, kanały radiowe z funkcją on-demand) odpowiada liście On-Demand Songs. Po dodaniu odtworzeń w YouTube(nie tylko na oficjalnych kanałach) uzyskujemy listę Streaming Songs.

Wszystkie trzy parametry są sumowane w sposób ważony, tj. 100tys. sprzedanych kopii odpowiada 75mln AI i 5mln odtworzeń w serwisach streamingowych. Skąd pochodzą dane? Nie zbiera ich Billboard, a zleca zewnętrznej firmie – Nielsen, a dokładniej: sprzedaż i streaming SoundScanowi, Audience Impression Measurment – Nielsen BDS. W tym wpisie skupię się na SoundScanie, a właściwie na sposobie zliczaniu sprzedaży.

SoundScan zlicza sprzedaż cyfrową z wielu serwisów internetowych. Oczywiście największy udział ma iTunes Store, w którym odbywa się ok. 85-90% wszystkich tego typu transakcji. Stąd też wszelkie zmiany wokół tego sklepu, mają ogromny wpływ na całe zestawienie The Hot 100. Główne spory ostatnich lat dotyczyły idei przedsprzedaży(pre-order).

Wielu muzyków(a właściwie powinienem napisać – wytwórni fonograficznych) umożliwia zamówienie albumów w przedsprzedaży(pre-order), czyli w ciemno, przed oficjalną premierą. Ma to przede wszystkim jedną, podstawową zaletę dla zamawiających: Jeśli przed premierą albumu zostanie opublikowany nowy utwór, który się na nim znajduje, to automatycznie trafia na ich konto.

Takie pobrania iTunes(a niedawno także i SoundScan) traktuje tożsamo z zakupem osobnej piosenki. Ma to daleko idące skutki, w sytuacji, gdy przedsprzedaż albumu jest duża. Prześledźmy to na przykładzie nowego fonogramu Taylor Swift 1989, zakładając, że obowiązują „stare zasady”:

„1989” w samych Stanach zakupiono w przedsprzedaży iTunes ok. 140tys. razy. To dość dobry wynik, biorąc pod uwagę, że obecny numer jeden w US, Anything Goes, osiągnął całkowitą sprzedaż(cyfrowa+cyfrowy pre-order+sprzedaż fizyczna) równą 197tys. 105 kopii, a numer drugi, New Dirt, 90tys. 610 kopii. A teraz co się stanie, jeśli zostanie opublikowana przed premierą nowa piosenka z 1989? Na starcie otrzymuje… 140tys. pobrań! Mówiąc krótko – gdyby nawet nikomu się nie spodobała i nikt by jej nie kupił, to i tak automatycznie trafia na 4. miejsce listy sprzedaży.

Być może słyszeliście o tym, jak przez przypadek w kanadyjskim iTunes opublikowano kilka sekund białego szumu jako „Track 3” z albumu 1989. Głównie dzięki przedsprzedaży LP, ścieżka szybko trafiła na pierwsze miejsce listy sprzedaży iTunes, która ciągle stosuje „stare zasady”.

Począwszy od 10 października(piątek) raporty przekazywane z iTunes do Nielsen SoundScan w Kanadzie i Stanach, przestały uwzględniać tzw. instant gratifications związane z przedsprzedażą albumów. Pierwszym, pełnym tygodniem, który objęła nowa zasada był ten ubiegły, tj. 13.10-19.10.2014. Dziwnym trafem właśnie w tym tygodniu Taylor Swift opublikowała drugi utwór z 1989 – Out Of The Woods.

Skutkiem było jedno wielkie zaskoczenie. Estymacje oparte na liście iTunes(przypomnę, która działa ciągle wg starych reguł) wskazywały na sprzedaż rzędu 335tys. kopii cyfrowych. Tego typu estymacje obarczone są błędami na poziomie ok. 10%, więc należało się spodziewać, że Billboard przekaże informację z wynikiem z przedziału 300-370tys. Tymczasem było to… 195tys. 292 kopie, co oznacza błąd względny ok. 70%!

W tym tygodniu sytuacja powtórzy się z kolejnym utworem – Welcome To New York. Gdyby działały stare zasady, piosenka zadebiutowałaby na #1 Digital Songs z wynikiem ok. 210tys. kopii. Tymczasem będzie to prawdopodobnie 60-70tys., co gwarantuje okolice 10. miejsca tej listy.

Cała sytuacja ma jednak jeden, wielki plus. Można z dużą dokładnością określać przedsprzedaż albumów w iTunes 🙂

Reklamy

One thought on “Zmiana zasad w systemie SoundScan

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s