Jak dzieli się rynek muzyczny?

plotSzacuje się, że przychody globalnego rynku muzycznego przekraczają 16 miliardów dolarów rocznie, a polskiego ponad 70mln dolarów(dane za rok 2013). Dla porównania PKB RP wynosi ok. 520mld USD, więc wbrew pozorom nie jest to aż tak mało. Nie wszyscy jednak wiedzą, że rynek muzyczny to nie tylko wytwórnie, a wiele osób często zapomina o jego pozostałych segmentach.

Branża muzyczna dzieli się na trzy gałęzie:

  1. Branża fonograficzna – w jej skład wchodzą wytwórnie płytowe, których celem jest umożliwienie zakupu muzyki(CD, LP czy pojedyncze MP3) przez zwykłą osobę na rynku detalicznym. Do zadań wytwórni należą więc: wyszukiwanie wykonawców oraz materiałów dla nich(dział A&R), przeznaczanie środków i pomoc w nagrywaniu materiału(produkcja), przeznaczanie środków na kampanie promocyjne oraz dystrybucja fonogramów. Rynek fonograficzny jest zmonopolizowany przez tzw. majorsy wielkiej czwórki: Universal Music Group, Sony Music Group, Warner Music Group i EMI Group. Ich łączny udział rynkowy sięga blisko 90%. Pozostałe wytwórnie określane są mianem niezależnych(w Polsce m.in. KAYAX), choć często współpracują z wielkimi koncernami w zakresie dystrybucji.
  2. Branża koncertowa – jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się organizacją wszelkiej maści eventów z wykonawcami oraz sprzedażą gadżetów. To właśnie ta gałąź przemysłu przynosi najwięcej dochodu wykonawcom. Największym potentatem branży koncertowej jest Live Nation Entertainment.UWAGA! Wbrew powszechnej opinii, w przypadku dużych, międzynarodowych tras koncertowych, sprzedaż płyt ma niewielki wpływ na wybór krajów. W takich przypadkach organizatorzy patrzą w sposób regionalny – Polska, wraz z Czechami, Słowacją i krajami nadbałtyckimi tworzy region Europy Centralnej.
  3. Branża publishingowa – w cywilizowanych krajach(w tym w Polsce, gdyby ktoś miał wątpliwości), każdemu twórcy należą się prawa do wykorzystania jego dzieła. W przypadku utworów muzycznych(słowno-muzycznych) prawa publishingowe dotyczą trzech grup:
    • Autorów tekstów i muzyki
    • Artystów-wykonawców muzyki
    • Producentów – podmiotów, które zrealizował/zlecił nagranie, najczęściej, w świetle prawa, jest to wytwórnia muzyczna.

Oznacza to, że każda z powyższych grup ma prawo do wynagrodzenia za publiczne odtworzenie utworów. Jak to działa w praktyce? O tym będzie kolejny wpis, bo temat jest bardzo złożony i niewątpliwie budzi wiele kontrowersji.

 

Reklamy

2 thoughts on “Jak dzieli się rynek muzyczny?

  1. Pingback: ZAiKS, ZPAV, STOART i SAWP, czyli porozmawiajmy o publishingu. | MUZYKA, SŁAWA I PIENIĄDZE

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s