Meghan Trainor – „All About That Bass”

BassCzy komuś się to podoba czy nie, oto przyszły numer jeden amerykańskiej listy Hot100 Billboardu, który przez kolejne kilka tygodni utrzyma swoją pozycję. Poznajcie Meghan Trainor i jej All About That Bass zanim europejskie rozgłośnie nie podchwycą tego kawałka.

W ubiegłym tygodniu zaskoczyła mnie wysoka pozycja All About That Bass na prestiżowej liście Hot100. Zamiast na 4. pozycji, jak przewidywałem, utwór wspiął się na 2. lokatę prześcigając Anacondę i Bang Bang. Przyczyną błędu jest to, że Trainor póki jest typową local star. Widać to doskonale w odsetku odtworzeń teledysku w YouTube z terytorium Stanów. Przeważnie stanowią one 30-40%(dla przykładu w ubiegłym tygodniu było to ok. 33% dla Anacondy, 36% dla Bang Bang i 38% dla Shake It Off). W przypadku All About That Bass było to prawie… 70%! Niedoszacowanie streamingu było przyczyną zaniżonej pozycji utworu.

Wykonując korektę(opartą o trendy Google) w tym tygodniu bez wątpienia utwór znajdzie się na pierwszym miejscu. Prognozy wskazują, że sprzedaż utworu w tym tygodniu wyniesie ok. 335tys. kopii, a we wtorek tygodniowa słuchalność ok. 108mln(wg danych SoundScanu). Jednocześnie utwór zostanie odtworzony ok. 3,8mln w serwisach On-Demand(w 85% Spotify), a całkowity streaming wyniesie prawie 13mln do końca tracking-weeku. Daje to w sumie ok. 740 punktów(równoważnik 100tys. kopii cyfrowych). Dla porównania dotychczasowy numer jeden – Shake It Off – osiągnie wynik ok. 620 punktów, a więc ponad 15% niższy od „Bass”. A to dopiero początek przewagi.

Prognoza Hot100. Jak widać tylko dwa pierwsze miejsca są w miarę pewne...

Prognoza Hot100. Jak widać tylko dwa pierwsze miejsca są w miarę pewne…

O tym jak dobrze przyjęły utwór amerykańskie rozgłośnie(bardzo ważny czynnik w kreacji przebojów) świadczy porównanie do Happy(największy peak w historii). Aktualnie(06/09/14) „Bass” ma AI na poziomie 110mln(MediaBase) przy 20tys. odtworzeń. Oznacza to, że średnio na jedno odtworzenie przypada 5,5tys. radiosłuchaczy. Jednocześnie Audience Impression wzrasta w tempie 4,3mln/tydz., a odtworzenia – 900/tydz. Dla porównania jedno odtworzenie Happy przy AI=110mln odpowiadało 7,5tys. radiosłuchaczy, AI wzrastało w tempie 4,9mln/tydz., odtworzenia – 760.

Popularność utworów muzycznych w amerykańskich rozgłośniach radiowych typu Top40. Na stronie Billboardu lista widnieje pod nazwą "Pop Songs"

Popularność utworów muzycznych w amerykańskich rozgłośniach radiowych typu Top40. Na stronie Billboardu lista widnieje pod nazwą „Pop Songs”

Nieco bardziej rozbudowana(ale ciągle, ze statystycznego punktu widzenia, prymitywna) analiza regresji pokazuje, że mamy wyraźną korelację(współczynnik R2 0,85) między przyrostem AI a szczytową wartością słuchalności. All About That Bass ma więc szansę(ok. 15%) na przekroczenie magicznego progu 300mln i stania się jednym z największych przebojów radiowych – kto wie, może i największym? Aktualna prognoza wskazuje na peak w okolicach 290mln pod koniec października.

Korelacja miedzy tygodniową zmianą AI dla progu 110mln a szczytową wartością słuchalności. Niebieska linia - linia trendu, linie przerywane - przedział ufności na poziomie ufności 90%. Opracowanie własne na podstawie danych MediaBase

Korelacja miedzy tygodniową zmianą AI dla progu 110mln a szczytową wartością słuchalności. Niebieska linia – linia trendu, linie przerywane – przedział ufności na poziomie ufności 90%. Opracowanie własne na podstawie danych MediaBase

Równie ważny i bardzo interesujący jest streaming. Jak już wspomniałem – na razie odtworzenia pochodzą przede wszystkim ze Stanów(ok. 70%), Kanady(10-15%) i Australii(ok. 5%). Warto zauważyć, że średnia, tygodniowa liczba zarówno odtworzeń jak i udostępnień teledysku wzrasta w tempie eksponencjalnym, obecnie o ok. 20-30%/tydzień. Ciekawostką jest również to, że zainteresowanie wykazuje cykl tygodniowy – największe notowane jest w weekend(szczególnie niedziela), a najmniejsze – we wtorek. Suma summarum w przyszłym tygodniu „Bass” jeszcze bardziej umocni pozycję lidera. Jednocześnie utwór znajduje się na 12. miejscu listy najczęściej udostępnianych utworów Spotify. Dodam, że poza Animals Maroon 5, żaden utwór nie osiągnął 1mln odtworzeń w tydzień. To wszystko zapowiada dłuuuugi pobyt na szczycie Hot100. W tym roku najlepszy wynik osiągnęło Happy – 10 tygodni na #1, a w ubiegłym Blurred Lines – 12 tygodni. Wydaje się, że „AATB” przy dobrych wiatrach może utrzymywać się na pierwszym miejscu nawet przez 8-11 tygodni(pod warunkiem, że będą emitować go rozgłośnie formatu urban), chyba, że zablokuje go inny utwór…

Dzienne statystyki teledysku "All About That Bass". Widoczne są cykliczne zmiany zainteresowania i systematyczny, eksponencjalny przyrost zainteresowania.

Dzienne statystyki teledysku „All About That Bass”. Widoczne są cykliczne zmiany zainteresowania i systematyczny, eksponencjalny przyrost zainteresowania.

Co to dla nas, Europejczyków oznacza? Generalnie masywne przeboje prędzej czy później docierają do Starego Kontynentu, dyrektorzy muzyczni je podchwycają i katują nas przez kilka tygodni. Piszę „generalnie”, bo zależy to od gatunku. Europejskie rozgłośnie Top40 i AC, w przeciwieństwie do tych zza Oceanu, na ogół nie emitują m.in. hip-hopu. Stąd Fancy – amerykański przebój lata – nie wchodziło do Top50 większości krajowych list airplayu, ze sprzedażą było nieco lepiej. W przypadku All About That Bass nie ma gatunkowego konfliktu, dlatego niebawem(za ok. 3-4 tygodnie) zostanie na stałe włączony do naszych playlist radiowych.

Reklamy

3 thoughts on “Meghan Trainor – „All About That Bass”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s