Maroon 5 – „Maps” [analiza/recenzja]

Maroon-5-Maps-V-single-2014-400x400Tego zespołu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Jeśli jednak jakimś cudem nie słyszeliście o Maroon 5, to blisko 60 milionów sprzedanych fonogramów i 8 numerów, które trafiło do Top10 Hot100 Billboardu będzie najlepszą rekomendacją najnowszego singla Maps. Utwór zapowiada piąty, studyjny album zespołu pt. V, którego premiera odbędzie się 2 września.

 

Maps to typowy, wręcz wzorcowy utwór popowy o charakterystycznym, typowym dla Maroon 5, brzmieniu. Kompozycja napisana jest w standardowym metrum 4/4, umiarkowanym tempie 120BPM(najbardziej optymalne dla muzyki pop) w tonacji cis-moll(C#m) z podstawowym, dwutaktowym rozwinięciem akordów A-B-C#m, tj. VI-VII-i.

Warto zauważyć, że progresja nie rozpoczyna się akordem tonicznym(niezbyt częste), choć to właśnie ostatni akord, ze względu na długość, wyznacza centrum toniczne rozwinięcia. Użyto także synkopy – akordy nie rozpoczynają się w „standardowych”(tj. akcentowanych) miejscach taktu, co sprawia, że melodia jest bardziej „płynna”.

 

Utwór posiada typową budowę zwrotka-refren z przedrefrenami i mostem przed refrenem finalnym.

 

Zwrotki składają się z fraz o długości ok. 3/4 długości taktu. W ten sposób między kolejnymi frazami znajdują się pauzy. W tych miejscach, zgodnie z zasadą „wypełnienia przerw” autorzy umieścili proste riffy gitarowe(pierwszy hook). Sama melodia zwrotek oparta jest przesunięta względem akcentów(synkopa) – bardzo popularny zabieg, właściwie każda piosenka pop powinna mieć w ten sposób skonstruowane te partie. Pierwsza zwrotka ma długość 16 taktów(ok. 30 sekund, a więc zgodnie z ogólnymi zasadami pop), druga – 10: zastosowano tu zabieg skrócenia II zwrotki(popularna technika służąca do budowania przebiegu napięcia muzycznego w kompozycji, podobnie było np. w przypadku Chandelier).

 

Refreny mają typową budowę AABB z synkopowaną melodią(frazy zaczynają się w takcie formalnie należącym do pre-chorus). Część A zawiera tzw. climatic-point – wyraźny skok melodii(interwał) ku górze(drugi hook), część B oparta jest na repetycji i hooku(trzeci) „following”.

Warto zauważyć, że wysokość dźwięków melodii jest bardzo zbliżona do wysokości melodii zwrotek, podobnie charakterystyka rytmiczna(stosowane synkopy). W tym momencie u dobrego kompozytora(jak i u czytelników bloga 😉 ) powinna włączyć się lampka ostrzegawcza:

 

MOŻLIWY ZASŁABY KONTRAST!

 

Całe szczęście autorzy Maps są profesjonalistami i oni również dostrzegli to zagrożenie. Rozwiązanie tego problemu jest banalne: dodanie przedrefrenu.

Po pierwsze zmieniono progresję akordów na F#m-C#m/G#-G#/C z akordem alterowanym na zakończenie(częsty zabieg „przejścia” między progresjami, patrz: Lady Gaga – Venus). Po drugie, w przeciwieństwie do zwrotki i refrenu, stosuje się tu krótkie, „rytmizujące” dźwięki(choć również z synkopą, jednak prostą typu „backbeat” o niższej(w porównaniu do zwrotek i refrenów) wysokości. Pamiętajcie: przedrefren nie jest obowiązkową makroformą; stosuje się go w określonym celu!

 

Zaraz po publikacji, wielu Internautów zwróciło uwagę, że Maps jest wyjątkowo podobne do piosenki Am I Wrong Nico & Vinz. Podobieństw jest rzeczywiście sporo:

  • identyczne tempo

  • bardzo podobny przebieg melodii w zwrotkach(wszystko to co napisałem wyżej może być opisem Am I Wrong

  • Podobny refren, zarówno pod względem budowy(AABB) jak i przebiegu melodii(wręcz identyczny wzorzec rytmiczny).

Czy można mówić o plagiacie? Moim zdaniem nie. Co prawda piosenka została wydana ponad rok temu, jednak dopiero teraz stała się naprawdę popularna na całym świecie. Podejrzewam, że autorzy: Adam Levine, Benny Blanco, Max Martin, Shellback i Ryan Tedder nie znali jej w trakcie komponowania, a liczne zbiegi okoliczności potwierdzają teorię, którą powtarzam do znudzenia: muzyka ma ściśle określone zasady, dlatego czasem powstają bardzo podobne pomysły.

Tak czy inaczej spodziewajcie się kolejnego numeru pierwszego na wielu listach przebojów – Maroon 5 wyciągnął ciężkie działa, o czym świadczą 3 silne hooki w jednej piosence 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s