[Jak napisać piosenkę] Główne techniki kompozytorskie

shape-notes-music-835819-mW poprzednim poście cyklu „Jak napisać piosenkę” przedstawiłem Wam główne etapy tworzenia nagrania. W tym wpisie skupię się pierwszym kroku ścieżki produkcyjnej, czyli na komponowaniu.

Komponowanie, najogólniej mówiąc, jest to proces, którego celem jest stworzeniem pełnej, zamkniętej myśli muzycznej. Nas interesuje oczywiście utwór słowno-muzyczny, czyli tekst z przypisaną do niego melodią. Można powiedzieć, że kompozycja jest gotowa wtedy, gdy można zapisać pełną fortepianówkę – zapis utworu w formie nutowej wraz z harmonizacją(akordy i dwie linie akompaniamentu w tym basowa).

Fortepianówka oczywiście nie jest wymagana – naszą kompozycję można utrwalić choćby cyfrowo(pliki MIDI czy po prostu zwykły WAV) – ale prędzej czy później, jeśli chcemy wydać utwór, będzie konieczna. Chodzi tu o rejestrację utworu w organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi(np. w ZAIKSie). O tym będę jeszcze pisał w przyszłości, a przykład fortepianówki(Diamonds Rihanny) dostępny jest poniżej:

[Kliknij, aby pobrać]


Pierwszy tekst

Jedna z podstawowych technik songwriterskich, która dzieli się na kilka typów. Moim ulubionym i chyba najbardziej efektywnym jest rozpoczynanie od tytułu lub krótkiej frazy. Następnie, bazując na tym, tworzy się opis piosenki, czyli krótki tekst(kilka zdań) charakteryzujący utwór – jaką historię opisuję(np. relacje między bohaterami lirycznymi). Nazywam to tekstem pośrednim. Obok tekstu pośredniego warto wypisać słowa/razy „klucze”, które chcemy umieścić w kompozycji. Dopiero wtedy – na podstawie tekstu pośredniego i mapy słów, tworzymy tekst główny. W czasie pisania warto pamiętać o środkach stylistycznych takich jak porównania, metafory czy kontrasty.


Pierwsza progresja akordów

Najpopularniejsza strategia stosowana przez kompozytorów na całym świecie. Pierwszym krokiem jest dobranie tonacji(Wstępne! Pamiętajmy, że tonację dobieramy na podstawie przebiegu melodii i umiejętności wokalisty) – chodzi tu przede wszystkim o jej tryb: molowy(minorowy, obecnie najpopularniejszy) lub durowy(majorowy, najpopularniejszy 20-30 lat temu). Warto pamiętać, że tryb w pewnym stopniu decyduje o nastroju utworu: minorowy – smutny, majorowy – wesoły.

Drugim krokiem jest dobranie odpowiedniej progresji akordów. Zasad dobierania akordów nie jest aż tak dużo i można ich się nauczyć analizując progresję innych kompozycji(zapraszam do zapoznania się z moimi analizami dostępnymi na blogu).


Pierwsza melodia

Wielu kompozytorów, choćby Sylwia Grzeszczak, rozpoczyna pisanie utworów od melodii. Jeśli czujesz, że to Twój sposób, wyposaż się w dyktafon(np. w telefonie), aby zapisywać swoje pomysły(tzw. „notatki muzyczne”). Tak pracuje m.in. Lady Gaga:

Oczywiście wymyślona melodia z dużym prawdopodobieństwem będzie wymagała popraw harmonicznych(dostosowanie do dopasowanych tonacji i sekwencji akordów).


Pierwszy beat

To właściwie bardziej zaawansowana odmiana metody „pierwsza progresja akordów”. Wielu producentów najpierw produkuje warstwę instrumentalną, do której dopisywana jest kompozycja. Tak powstały m.in. większość piosenek Davida Guetty(w tym Titanium) czy Aviciiego(m.in. Wake Me Up).


Pierwszy hook

Nucąc przy goleniu wymyśliłeś krótki, melodyjny i chwytliwy fragment? Zapisz go jak najszybciej! Hook, czyli krótka fraza muzyczna, która przyciąga uwagę słuchacza jest w muzyce na wagę złota. Trzeba jednak pamiętać, że dobry hook to nie wszystko. Gdy do złej piosenki dodamy hook, uzyskujemy… złą piosenką z hookiem.


Na koniec warto pamiętać, że w praktyce często stosuje się wszystkie techniki jednocześnie, nawet w jednej kompozycji. Cel jest jeden – napisać dobrą piosenkę 😉

Reklamy

7 thoughts on “[Jak napisać piosenkę] Główne techniki kompozytorskie

  1. Dawno nie widziałem tak rzeczowych i konkretnie zrobionych recenzji. Przez przypadek trafiłem na te strone i wszystko czytam z zainteresowaniem. Ma Pan niesamowita wiedzę. I milo się czyta recenzje utworów napisane w tak odmienny sposob. Dla mnie fana muzyki to bardzo fajna rzecz. Pozdrawiam

  2. Wymiatasz. Jako jeden z nielicznych dokonujesz analizy muzyki, a wiedza, którą posiadasz jest imponująca. Podoba mi się Twój styl pisania. W sieci pełno jest miałkich i nic niewnoszących recenzji osób kierujących się subiektywnym wrażeniem. Na tle innych, twoja strona to perełka.
    Bardzo jestem ciekawa, co sądzisz o nowym krążku Madonny pt. Rebel Heart 🙂
    Pzdr 🙂

  3. Naprawdę doceniam takie artykuły jak ten. Na Polskim rynku jest bardzo mało dobrej muzyki. Widać, że znasz się na tym. Zawsze największy problem ja mam właśnie z hookiem… Jeśli podobał Wam się ten wpis to myślę, że polubicie też film ze wskazówkami – jak napisać niebanalną piosenkę.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s