[Analiza/recenzja] Katy Perry – „Birthday”

katy-perry-birthday-cover-tgjJeśli ktokolwiek miał wątpliwości, czy Katy Perry ciągle jest wstanie swoją muzyką wzbudzać zainteresowanie przeciętnego słuchacza, to ostatnie pół roku powinno je rozwiać. Po ogromnym sukcesie Roar i Dark Horse wokalistka nie zwalnia tempa i serwuje nam kolejny, czwarty singiel z albumu Prism. I wszystko wskazuje, że po raz kolejny uda jej się namieszać w notowaniach muzycznych.

 

Birthday – bo o nim mowa – to utwór stworzony przez czołowych producentów branży muzycznej – Dr. Luke’a, Cirkuta i Maxa Martina. Przy pierwszym przesłuchaniu przypomina typowy, radiowy kawałek podobny do poprzednich hitów Perry(Teenage Dream, California Gurls). Już samo to jest dobrym symptomem, jeśli oczekujemy modelowego, radiowego przeboju. Tymczasem szczegółowa analiza ujawnia, że  piosenka zawiera sporo niekonwencjonalnych pomysłów. I to kolejny plus.

Kompozycja

Kompozycja o idealnej, radiowej długości 3:34min i tempie 126BPM napisana jest w majorowej tonacji H-dur(B) z podstawowym rozwinięciem akordów Emaj9-C♯m7-Emaj9-C♯m7-B, tj. IV9-ii7-IV9--ii7 -I.

Używanie akordów opartych na czwartym i drugim stopniu skali sprawia, że napięcie muzyczne może oscylować wokół drugiego stopnia, a nie jak zazwyczaj – pierwszego, trzeciego lub piątego. Tak też jest w zwrotkach, które zbudowane są właściwie na jednym dźwięku – C♯4(dodatkowo każda fraza kończy się dźwiękiem tonicznym B3, co związane jest z zakończeniem progresji akordem B).

Warto zauważyć także samą złożoność zastosowanych akordów; symbol Emaj9 oznacza, że akord składa się z aż 5 dźwięków: E G♯ B D♯ F♯, podczas gdy „typowy” posiada 3 składniki. Wykorzystane jest to w refrenie, którego melodia o charakterze wznoszącym(ciekawy pomysł, zazwyczaj melodia ma charakter opadających) zbudowana jest tylko na dźwiękach akordowych(patrz: zapis nutowy).

birthday

Samą tonację(H-dur) dobrano tak, aby kompozycja idealnie pasowała do możliwości wokalnych Perry. Skala głosu wokalistki wynosi około 2,5 oktawy – od dźwięku E3 do C6(kontralt) – podczas gdy w Birthday rozpiętość to nieco ponad 1,5 oktawy – od B3 do F♯5 – a więc z „zapasem” 7 półtonów „od dołu” i 6 „od góry”. To właśnie sekret profesjonalnych wokalistów – dobór tonacji i zakresu utworu tak, aby melodia leżała w pośrodku naturalnej skali głosu z „zapasem” na improwizację przy występach na żywo.

Aranżacja

Tak naprawdę kompozycja jest ciekawa, na pewno chwytliwa, ale sama w sobie nie zapewniłaby Perry kolejnego przeboju. Kluczem do sukcesu jest tutaj przede wszystkim aranżacja i mistrzowska produkcja. Trójka producentów postawiła na klasyczny pop z elementami disco i funk. Należy koniecznie zauważyć wyraźny odwrót od agresywnej muzyki elektronicznej – do nagrania użyto „żywych instrumentów”: puzonu, trąbki, trzech saksofonów i perkusji(nie sampli!). I to jest właśnie strzał w dziesiątkę! Sukces muzyki akustycznej w ostatnich latach(choćby Lany Del Rey czy Adele) wskazuje, że obecnie najbezpieczniej tworzyć ten gatunek muzyki. Dostrzegli to oczywiście producenci, bo Dr.Luke Max Martin i Cirkut potrafią tworzyć zarówno akustyczne ballady(Unconditionally) jak i typowo synthpopowe kawałki(E.T.). Na tym polega niesamowity talent tej trójki – poprzez obserwację aktualnych trendów i muzycznego popytu wśród słuchaczy, są wstanie tworzyć utwory cieszące się wielką popularnością. Takie też powinno być Birthday, którego kampania promocyjna w amerykańskich rozgłośniach radiowych rozpocznie się 21 kwietnia.


Birthday to czwarty singiel z albumu Prism.

Do kupienia w sklepach iTunes oraz Empik.

katy-perry-prism

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s