Droga do gwiazd: „Umbrella” – Rihanna

umbrellaRihanna to bez wątpienia jedna z najważniejszych i najpopularniejszych współczesnych wokalistek muzyki popularnej. Ma na swoim koncie 7 nagród Grammy, 2 statuetki Brit Awards i aż 22 Billboard Music Awards. I przede wszystkim – 30 milionów sprzedanych albumów i aż 120 milionów singli dając jej 17. miejsce pod względem sprzedaży w historii muzyki. Dodajmy, że osiągnęła to w mniej niż 10 lat w epoce ciągłego spadku sprzedaży fonogramów.

rihanna_award_1280x720

Fani Rihanny za pośrednictwem Rihanna Daily Polska Fanclub zdecydowali, że piosenką, która otworzyła RiRi drogę do kariery międzynarodowej gwiazdy pop jest utwór Umbrella wydany 29 marca 2007 zapowiadający trzeci, studyjny album wokalistki – Good Girl Gone Bad Nic dziwnego – Umbrella dotarła do ścisłej czołówki najważniejszych zestawień muzycznych na świecie. Na pierwszym miejscu amerykańskiej listy Hot100 utrzymywała się przez 7 tygodniu, a w Top100 – przez 37. Dzięki temu utwór znalazł się na 2. miejscu najpopularniejszych piosenek w Stanach w 2007 roku(wyżej znalazło się jedynie Irreplaceable Beyonce). Sprzedaż singla na świecie tylko w 2007 roku wyniosła aż 6,6mln i obecnie z pewnością przekracza 7mln kopii.

Budowa

Utwór o długości 4:36min(w wersji radio edit 4:14min) posiada budowę typową budowę zwrotka-refren + most (ABABCB):

  • Intro(0-0:11, 11s)
  • Zwrotka Jay’a-Z(0:11-0:33, 22s)
  • Zwrotka (0:33-0:55, 22s)
  • Refren (0:55-1:39, 44s), z czego od 1:18 do 1:39(21s) oparty na hooku Umbrella, ella, ella…
  • Zwrotka 2.(1:39-2:01)
  • Refren (2:01- 2:46), od 2:24 do 2:46 hook
  • Bridge (2:46-3:08, 22s)
  • Refren (3:08-3:52), od 3:30-3:52 hook
  • Outro (3:52-4:36, 44s), od 4:23 wyciszanie(fade-out).

Obserwacja: każda makroforma ma długość 22 sekund(co odpowiada długości 8 taktów). Wyjątkiem jest refren, który jednak składa się z dwóch „podmakroform”, każda o długości 8 taktów, oraz outro.

Harmonia

Kompozycja napisana jest w tonacji B♭ m z progresją akordów:

  • Zwrotki i cz. B refrenu: G♭ maj7-A♭-Fm7- B♭ m9 – VI-VII-V-i
  • Refreny(cz. A): G♭-D♭-A♭-B♭ m – VI-III-VII-i
  • Most: B-G♭-D♭sus-D♭-A♭5-B♭5-B-G♭-F7

Godne uwagi jest zastosowanie złożonej progresji akordów w moście z akordami niewystępującymi naturalnie w tonacji B♭ m(akord B w tej tonacjo oznaczany jest np. jako ♭II). Sugeruje to zmianę centrum tonalnego i przejście(modulację) do tonacji G♭.

Melodia – zwrotki:

Melodia zwrotek składa się z dwóch długich fraz. Każda z nich składa się czterech krótszych skonstruowanych w ten sam sposób(patrz grafika): zaczyna z nich się we wcześniejszym takcie(przesunięcie akcentu o ósemkę), drugi akcent, który naturalnie przypadałby ma drugą ćwierćnutę, jest przesunięty o 1/16(Before-the-beat syncopation) z wyjątkiem ostatniej, czwartej frazy. Taki zabieg(przesuwanie akcentów) nazywamy w muzyce synkopą.

"Umbrella" - przebieg melodii w zwrotkach

Umbrella – zwrotka, hooktheory.com

Melodia zwrotek oparta jest na na III(D♭, kolor czerwony) i V(F, kolor żółty) stopniu skali z przejściem przez dźwięk vi(E♭, kolor pomarańczowy) i kończy się dźwiękiem tonicznym B♭(fioletowy). Budowanie melodii na podstawowych trzech dźwiękach tonacji wskazuje, że jest silnie związana harmonicznie z tonacją, mniej z progresją akordów. Wyjątkiem jest przedostatnia fraza zwrotki, która wykorzystuje składnik występującego akordu, a nie podstawowy dźwięk tonacji. Pełni to funkcję przejścia między zwrotką a refrenem.

Melodia- refren:

Refren ma budowę AABB:

  • A – część „liryczna”. Składa się 4 fraz. Pierwszy akcent każdej z nich przesunięty jest w takcie o ćwierćnutę(backbeat transformation), ostatnia akcentowana nuta frazy znajduje się w kolejnym takcie. Frazy opierają się na krótkich dźwiękach(ósemki, z wyjątkiem ostatniego – ćwierćnuty) na dźwiękach akordowych – silnie powiązanie harmoniczne z progresją akordów(w przeciwieństwie do zwrotek). Melodia ma tendencję opadającą(zaczyna się na G♭4, kończy na tonicznym B♭3) z przejściami przez dźwięki pośrednie z okazjonalnymi wzniesieniami o 1 lub 2 stopnie skali.
"Umbrella" - przebieg melodii w  refrenie

Umbrella – refren, hooktheory.com

  • B – hook zbudowany na repetycji. Nie występują w nim wyraźne przesunięcia akcentu, a melodia zbudowana jest w dużej mierze na dźwiękach akordowych(progresja akordów taka jak w zwrotkach), jednak wyraźnie niższych i z mniejszą rozpiętością(interwał między najwyższym a najniższym) od tych występujących w części A(od E♭4 do B♭3 – 5 półtonów). Refren kończy się nie dźwiękiem tonicznym, a III stopniem skali – daje to wprowadzenie do zwrotki. 

Most:

Oparty głównie na składnikach akordów, ewentualnie na innych stopniach skali pentatonicznej zbudowanej na danym akordzie. W melodii można zauważyć synkopę „harmoniczną” – pierwszy dźwięk melodii w nowym takcie(gdzie występuje kolejny akord) jest składnikiem poprzedniego akordu. Ostatni dźwięk mostu to A4, który naturalnie nie występuje w tonacji B♭m i G♭ – jest to dźwięk alterowany zharmonizowany na akordzie F7.

Aranżacja

Umbrella to typowa piosenka z gatunku contemporary R&B z elementami rapu i muzyki elektronicznej(supersaw synth) oparta na sekcji rytmicznej(stopa i hi-hat). Wyprodukowana jest w wolnym tempie 87 uderzeń na minutę, co daje takt o długości 2,759s i liczbę taktów w utworze równą 100(92 w wersji radio edit). Średnia głośność sygnału to -4,67dB, skuteczna głośność sygnału -7,9dB a dynamic range 6dB.

Droga do gwiazd” to cykl wpisów poświęcony piosenkom, które otworzyły drogę do wielkiej kariery najważniejszych, współczesnych gwiazd muzyki popularnej. Cykl zakończy się podsumowaniem i próbą znalezienia „formuły” idealnej piosenki przeznaczonej na wielki debiut muzyczny.

Reklamy

2 thoughts on “Droga do gwiazd: „Umbrella” – Rihanna

  1. Chociaż utwór nie jest już „pierwszej świeżości” to z ciekawością przeczytałam powyższą analizę – sama nigdy nie zastanawiam się tak dogłębnie nad budową poszczególnego kawałka….Pozdrawiam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s