„Can’t Remember to Forget You” – czy sukces przychodzi z czasem?

cantPod koniec ubiegłego roku świat muzyki popularnej zelektryzowała wiadomość o nowym singlu Shakiry. Szybko okazało się, że plotki są prawdziwe i ósmy studyjny album Kolumbijki będzie promował utwór Can’t Remember to Forget You, w którym gościnnie wystąpi jedna z najpopularniejszych współczesnych gwiazd muzyki rozrywkowej – Rihanna. Nawet uwzględniając wyłącznie liczbę polubień fanpage’ów wokalistek – 77,5mln i 83,9mln – można bez stwierdzić, że piosenka odbije się wielkim echem na scenie muzycznej. Jednak czy stanie się to szybko? Chyba nie.

Multigatunkowość

John Hill, Kid Harpoon i oczywiście Shakira – producenci – postawili na wyjątkowo ciekawy mix gatunkowy. Możemy odnaleźć zarówno refren w stylu pop-rock(gitara) jak i zwrotki z silnymi wpływami muzyki reggae/ska(charakterystyczna rytmika i instrumentarium) a nawet orientalne brzmienie w trzeciej zwrotce utworu. Wszystko oczywiście w wydaniu radio-friendly. I prawdę mówiąc nic co tutaj wymieniłem nie jest dziełem przypadku – multigatunkowy utwór o prostej, popowej formie, jest wstanie zaspokoić różnorodne gusta słuchaczy. I na tym polega muzyka popularna – musi trafiać do jak najszerszego grona odbiorcy.

Plusy i minusy, czyli czy oryginalność popłaca?

Sama kompozycja jest z jednej strony niekonwencjonalna(patrząc na największe hity list przebojów), ale mimo to jest świetnym, radiowym kawałkiem z dużym potencjałem na przebój. Niestety, są też wady i to poważne. Plusy i minusy postanowiłem, dla przejrzystości tekstu, wypunktować:

  • Kompozycja w tonacji h-moll(B-minor) – typowe dla większości piosenek pop.
  • Progresja akordów to Bm-Em-A-D w zwrotkach i Bm-A-Em-G-F#m-Bm-A-G-D-A/C# jest dość nietypowa(i to nie zawsze jest dobre), szczególnie w refrenie – bardzo rozbudowana. Szczerze mówiąc nie udało mi się znaleźć piosenki o podobnej harmonii.
  • Tempo to 138BPM – bardzo szybkie, kompensowane licznymi synkopami, głównie w warstwie perkusyjnej – to bardzo dobre rozwiązanie.
  • Refren o budowie AABA – tj. A: powtarzanie frazy wokaliza + I can’t remember to forget you//I keep forgetting I should let you go, B: But when you look at me/The only memory is us kissing in the moonlight. To bardzo popularna i dobra forma, która sprawdza się w wielu kompozycjach(Part Of Me i Hot N Cold Katy Perry, Blow Me(One Last Kiss) P!nk itd.).Trzeba jednak zaznaczyć, że fraza B powinna składać się z wyższych dźwięków(względem A) i zawierać tzw. climatic point – to dźwięk lub grupka dźwięków o największej wysokości, które silnie korespondują z harmonią. Świetnym przykładem jest Juliet grupy Lawson – refren ma budowę AABA, a początek frazy B(Nothing on in these allegations…) zaczyna się dźwiękiem tonicznym B5 – najwyższy w całym utworze. Niestety, w przypadku singla Shakiry dzieje się zupełnie odwrotnie – fraza B ma melodię o dźwiękach niższych względem partii A. To w pewnym sensie zabija kontrast utworu.
  • Wokaliza(czyli Oh, oh, oooh, oh) – naczytałem się wielu, wielu opinii o tym jak to wokaliza niszczy ten utwór. Nie do końca. Sama wokaliza nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie! Jest nieodłączną częścią wielu przebojów(Bad Romance Lady Gagi, Roar Katy Perry, Diamonds Rihanny). Autorzy CRTFY zapomnieli jednak o tym, że wokaliza powinna występować PO frazie tekstowej. Zaczynanie refrenu od „Oh oh oooh” jest bardzo ryzykowne.
  • Brak mostu – to jedna z większych wad utworu. Obecnie stosowana forma piosenki(np. długość 3:30min, refren przed 1 minutą utworu, podział na zwrotki i refreny itd.) nie jest dziełem przypadku a została wypracowana przez pokolenia świetnych kompozytorów jako najbardziej optymalna dla muzyki popularnej. Most pełni w kompozycji ważną funkcję – buduje kontrast. W Can’t Remember… nie ma mostu, jest zwyczajna zwrotka z nieco inną melodią.

 Co dalej?

Podsumowując, utwór może nie jest idealny, z pewnością nietypowy, ale nie jest zły, a na pewno ma potencjał na radiowy przebój. Tymczasem obserwując amerykańskie notowania czy to sprzedaży czy to popularności w stacjach radiowych można wyciągnąć zupełnie odwrotne wnioski. Na liście Hot100 utwór zadebiutował na 28. pozycji i to, jak na razie, będzie chyba najwyższy wynik dla tej piosenki. Aktualnie singiel jest na 95. miejscu iTunes i 29. na liście AI MediaBase. Wydaje mi się, że to wina specyficznej strategii wytwórni – czekanie. RCA nie inwestuje w wielką kampanię promocyjną. Po co wydawać pieniądze, skoro kompozycja sama  Po prostu czeka, aż piosenka sama wypłynie na powierzchnię notowań. Czy jej się to uda? Ja wierzę, że tak.

Reklamy

5 thoughts on “„Can’t Remember to Forget You” – czy sukces przychodzi z czasem?

  1. Hey!
    Mam dla ciebie taką propozycję,by co jakiś czas poruszyć sprawę hitów,tych z poprzednich lat typu ‚Someone like You’ , ‚Somebody I used to know’ czy nawet ‚I kissed a girl’ (pewnie znasz wiele więcej,ale w tym momencie tytułów sobie nie przypomnę ;)),jednym słowem,żebyś wytłumaczył co zaważyło na tym,że piosenki te stały się hitami 🙂
    Ciekawi mnie tez sprawa ‚Friday’ Rebeccki Black haaha :)) Piosenka niby najgorsza na świecie,ale swojego czasu wszyscy w Stanach znali jej słowa 🙂
    Ciekawią mnie tego typu ‚fenomeny’ 🙂

    • Bardzo podoba mi się Twój pomysł. Myślę, że jak będę miał więcej czasu to zaczne realizować taki cykl, bo naprawdę można się z takich analiz wiele dowiedzieć!

  2. Dawno mnie u ciebie nie było, ale nareszcie zajrzałem na twoją stronkę. Na początek powiem, że kompletnie nie rozumiem tych całych akordów, oznaczeń rytmu itd. Ale na takich rzeczach zna się osoba, która siedzi w muzyce tak naprawdę głęboko. Co do utworu to jest on dla mnie słabiutki, ale co jest wkurzające to od razu wpada w ucho. Co do sukcesu na świecie to się teraz poprawiło po wydaniu teledysku, ale nadal słabo jak na tak popularne wokalistki. http://zyciejestmuzykaaa.blogspot.com/ U mnie możesz posłuchać kilku polecanych przeze mnie utworów. 🙂

  3. This play kitchen will be built to the highest standards in the
    industry for years and you do not know how to paint
    kitchen cabinets. Inside your dimension, remember to prime the cabinet surface, before it develops into permanent
    stain. Traditional Kitchen StyleFor a more traditional look, deep color kitchen cabinets look brand kitchen remodeling new
    again in short order. Kitchen cabinets are
    kitchen remodeling made of maple wood is smooth so
    the paint finishes perfectly.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s