O OLiSie słów kilka

zpavW baaaardzo długiej dyskusji jaka pojawiła się na facebookowym profilu „PopRuntheWorld” pojawiły się wątpliwości dot. rzetelności listy OLISu i przyznawanych certyfikacji. Postaram się je szybko rozwiać.

Jak działa OLiS
OLiS czyli Oficjalna Lista Sprzedaży jest to zestawienie przygotowywane od 13lat na zlecenie Związku Producentów Audio-Video(polskie stowarzyszenie producentów fonogramów i wideogramów) przez TNS Polska* Notowanie sporządzane jest w oparciu o dane ze sprzedaży z 9 sklepów internetowych i ponad 150 sklepów na terenie całego kraju(pełna lista tutaj). Wyniki publikowane są w każdy piątek(zestawienie sprzedaży od poniedziałku do niedzieli poprzedniego tygodnia) oraz na początku każdego miesiąca(zestawienia miesięczne) i roku.
Aktualne i archiwalne notowania można znaleźć na stronie olis.onyx.pl.

Dlaczego ZPAV nie publikuje rankingu z danymi dot. sprzedaży?

Przecież inne kraje(choćby Stany czy Wielka Brytania) to robią. Wredny związek! Na poważnie – sam swojego czasu zapytałem przemiłą Panią od PR czy mogłaby udostępnić dane dot. sprzedaży tygodniowej poszczególnych produktów. Ku mojego zaskoczeniu Pani odpowiedziała, że nie bo… ich nie zna!

Monitoring rynku

Sprawa okazuje się prozaiczna. Mimo ogromnych starań i ZPAV i TNS Polska, OLiS nie jest przygotowywany w oparciu o sprzedaż wszystkich albumów w kraju. Mimo monitoringu największych i najważniejszych sieci dystrybucji płyt, dane zbierane przez TNS nie pochodzą z całego rynku. Żeby chcieć poznać konkretne liczby trzeba by zbierać dane dot. sprzedaży z blisko 100% sklepów(blisko, bo 100% jest technicznie nieosiągalne). Inaczej dane byłyby zafałszowane.

Statystyka

Takie przedsięwzięcie jest bardzo kosztowne i jak na razie nie ma sensu w kraju, którego przemysł muzyczny zajmuje 22. miejsce(jeśli dobrze pamiętam) w rankingu światowym. Czy to oznacza, że OLIS jest niewiarygodny? Pamiętajmy, że mimo wszystko TNS Polska monitoruje zdecydowaną większość głównych sklepów z muzyką. Jaki to procent rynku nie wiem, nie udało mi się uzyskać takiej informacji od instytutu. Niemniej jednak, na podstawie wykazu na stronie ZPAV, można mieć pewność, że jest on wystarczający, aby kolejność płyt w notowaniu była poprawna.** Czysta statystyka.

Wytwórnia wie

Czyli w 38 milionowym kraju nikt nie wie ile sprzedano płyt wykonawcy X? Nie do końca. Wie to wytwórnia muzyczna. W końcu to ona zajmuje się wypuszczaniem wydawnictwa na rynek. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż z punktu widzenia wytwórni nie jest tą sprzedażą którą chcemy znać.

Załóżmy, że wytwórnia X wypuściła na rynek(czyli sprzedała sklepom) n płyt. Z jej punktu widzenia n to sprzedaż. Jednak nas interesuje nie to ile albumów zakupiły nie sklepy a klienci sklepów – w końcu nikogo nie dziwi, że towar może leżeć na półce. Ale co jeśli po miesiącu te same sklepu znowu zamówią n płyt? Można założyć, że poprzednia dostawa wyprzedała się lub zaraz się wyprzeda. To bardzo cenna informacja, na podstawie której przyznaje się certyfikacje.

Złoto, platyna, diament

Certyfikacje są to specjalne dokumenty wydawane przez ZPAV, które potwierdzają, że dane wydawnictwo osiągnęło pewną graniczną sprzedaż. Graniczną czyli jaką? To zależy od rodzaju płyty(muzyka rozrywkowa/poważna, polska/zagraniczna itd.). Przykładowo dla artysty polskiego złota płyta dla muzyki rozrywkowej przyznawana jest od 15tys. kopii albumów, platynowa od 30tys, a diamentowa od 150tys. Dokładny rozkład możecie znaleźć na stronie ZPAV.

Bardzo ważne! To wytwórnia składa wniosek o przyznaniu certyfikacji(w oparciu o dane dot. dystrybucji), ZPAV go tylko zatwierdza lub odrzuca(po uprzedniej weryfikacji).

Teraz odpowiadam na bardzo ciekawe pytanie:

„To jest oszukane jakieś One Direction niby platynę u nas zdobyli, jest to wpisane na OLiSie, ale zadebiutowali na 2 miejscu, kiedy Bednarek był na 1, a on żadnego certyfikatu nie ma… „

Fakt, Kamil Bednarek, mimo że od dłuższego czasu znajduje się w czołówce OLISu, nie ma żadnej certyfikacji, podczas gdy One Direction w pierwszym tygodniu osiągnęło status platynowej płyty, choć znaleźli się na drugim miejscu za Bednarkiem. Okazuje się, że wytwórnia „Jestem” – Lou & Rocked Boys – nigdy nie pojawiła się w wykazie certyfikacji. Może to oznaczać, że po prostu nigdy nie wysłała wniosku do Związku lub nie jest wstanie udokumentować sprzedaży(nie wiemy jak muszą wyglądać wymagane dokumenty, label Bednarka jest dość mały).

iTunes

Kolejnym ważnym wątkiem jest sprzedaż cyfrowa. Nie wiem czy TNS Polska zlicza sprzedaż albumów w formacie cyfrowym. Właściwie nie wiele by to zmieniało, bo ta jest w Polsce mierna. Dodatkowo nie są brane pod uwagę informacje ze sklepu iTunes(to tak przy okazji premiery płyty Beyonce). Z tego co udało mi się wygrzebać ZPAV próbuje tworzyć ranking najczęściej kupowanych piosenek, jednak na razie, ze względów technicznych, publikowane są nagrody „Cyfrowej piosenki roku”. Może w przyszłości doczekamy się list takich jak na Billboardzie? Do tego czasu musimy cieszyć się tym co mamy i skrupulatnie analizować wyniki, aby się nie wyciągać błędnych wniosków.

* Na stronie ZPAV widnieje logo TNS Pentor. Od kwietnia 2012r. Jest to nieaktualna informacja – wtedy TNS OBOP i TNS Pentor połączyły się w jedną firmę – TNS Polska.
** To tak jak z sondażami przedwyborczymi (przygotowywaniami również przez TNS Polska) publikowanymi w dniu wyborów. Ankieterzy nie przepytują wszystkich głosujących, a mimo to błąd nie przekracza 2 punktów procentowych.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s