„Walking On Air”

katy-perry-prismDziś odbyła się premiera drugiego singla promocyjnego Katy Perry „Walking On Air” zapowiadającego album „Prism”, który w sklepach pojawi się 22 października. Czy nowy kawałek jest lepszy od „Dark Horse”? Na pewno jest inny.

Euro-dance

„Walking On Air” to przykład nieco uwspółcześnionego euro-dance’u. Same sample w intro czy w refrenie końcowym z charakterystycznymi „czarnymi” wokalami niczym z „Sing Hallelujah” Dr Albana przenoszą nas w przełom lat 80 i 90-tych. Jeśli dołożyć do tego hi-haty, syntezatorowe gitary i bass niczym z kultowego Rolanda TB-303, naprawdę można pomyśleć, że piosenka Perry pochodzi z epoki kaset magnetofonowych. Czy takie brzmienie może się przyjąć w erze Internetu? Myślę, że nie do końca, jednak wcale nie musi – to tylko singiel promocyjny, więc producenci mogli pozwolić sobie na eksperymenty aranżacyjne.

Piosenka nie jest zła, jednak nie był bym sobą, gdybym nie wskazał na to co zrobić, aby piosenka miała większe szanse podbić listy przebojów. Przede wszystkim tekst refrenu osiąga dno prymitywizmu. Bo ciężko nazwać refren zbudowany WYŁĄCZNIE na repetycji tytułu? Owszem, istnieje reguła: „Im prostszy tekst, tym łatwiejszy do zapamiętania”, z drugiej strony brak treści może odstraszać, dlatego zawsze trzeba znaleźć złoty środek. Tutaj na pewno go nie odnaleziono, choć trzeba zauważyć, że piosenkę napisało 5 osób(Katy Perry, Max Martin, Klas Åhlund, Caméla Leierth, Adam Baptiste).

Kontrast

Cała kompozycja jest zaaranżowana w tempie 128BPM(czyli dość szybkie, typowe dla muzyki tanecznej) i napisana w tonacji F#m(fis-moll). Interesujące, przynajmniej dla osoby obcującej głównie ze współczesną muzyką pop, jest progresja akordów: F#m-E-C#m-D, czyli i-VII-v-VI. Trzeba zauważyć, że zmiany akordów(czyli tzw. rytm harmoniczny) nie występują co takt(jak jest w większości piosenek) – pierwszy zajmuje 2 i 3/8, drugi i czwarty 6/8 a trzeci 3/8. Ma to oczywiście swoje wady i zalety. Wydaje mi się jednak, że fajnym pomysłem byłaby zmiana rozwinięcia w refrenie na bardziej „rytmiczny”(tj. akordy zmieniające się częściej, przy kolejnych taktach). Dlaczego? Moim zdaniem piosence brakuje kontrastu mimo obecnemu przedrefrenowi(i to całkiem ciekawemu, bo raz o wyższym, raz o niższym, w porównaniu ze zwrotką, napięciu muzycznym).

walking on air

Rejestr głowowy

Na końcu warto zauważyć, że, podobnie jak w innych piosenkach, Katy korzysta z rejestru głowowego. Z jednej strony fajny pomysł, bo pozwala na uzyskanie wyższych dźwięków, z drugiej rejestr głowowy jest raczej „delikatny” i pasuje bardziej do mostu czy nawet do zwrotki(porównaj: E.T.).

Niemniej jednak piosenka ciekawa i warta przesłuchania, choć nie specjalnie przebojowa.

Advertisements

3 thoughts on “„Walking On Air”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s