Nowy gatunek muzyki?[part 3]

2013-Wallpaper-HD-10Kilka dni temu rozpoczął się nowy, 2013 rok. Czym będzie się charakteryzowała muzyka w ciągu kolejnych 12 miesięcy? Tego nie wie nikt. Ale obserwując ostatnie kilka lat muzyki synthpopowej, można zaobserwować kilka wyraźnych trendów.

Tak więc co się dzieje w masowej muzyce elektronicznej? Przede wszystkim nastał czas DJ-ów. Jeszcze nie tak dawno producent muzyczny stanowił jedynie tło dla gwiazd, które poza głosem reprezentowały sobą nie wiele. Ba, o producentach mało kto słyszał. Teraz dopisywanie nazwiska twórcy do tytułu nie jest niczym dziwnym. Co więcej – często to właśnie producenci wydają single właśnie pod swoimi nazwiskami, a wokaliści są traktowani jako goście i „instrumenty”. Popatrzmy choćby krążki Guetty czy Harrisa.

Jednak nie tylko zmieniły się kolorowe okładki wzbogacone o kilka nazwisk wypisanych dużą czcionką. Zaproszenie DJ sprawiło, że zmienił się także charakter muzyki pop. Na jaki? Oczywiście, że na bardziej klubowy. Pytanie – czy to skutek popytu czy podaży? Raczej istnieje gdzieś punkt równowagi.

A co do konkretów. Zapożyczeń jest wiele. Wymienię tylko kilka najważniejszych:

  1. Wzrost tempa w okolice 126-132BPM, gdy mediana tempa singli z listy Hot100 to 119BPM.
  2. Inspiracje dubstepem. Może muzyka elektroniczna w ciągu ostatniej dekady nie rozwijała się zbyt dynamicznie(w porównaniu np. z latami 70 czy 80-tymi), to jednak dubstep to rzeczywiście nowy „wynalazek”. I zaczęli go perfidnie wykorzystywać popowi producenci(idealny przykład: Alex Clare – Too Close). Rok 2013 rokiem dubstepu? Może nawet nie rok a era, bo pomysły pop-dubstepu kiełkowały od kilku lat(z większym lub mniejszym powodzeniem).
  3. Uproszczona harmonia. W muzyce klubowej nie stosuje się skomplikowanych, wysublimowanych progresji akordów. Nie z lenistwa i niewiedzy(ok., czasami może i tak) ale głównie by chaosowi. Już same „charczące jak stara drukarka”(to określenie dubstepu przez mojego kolegę) wprowadzają duże zamieszanie. Harmonizacja melodii przy wykorzystaniu alteracji, dim-ów, sus-ów, a to wszystko jeszcze w dziwacznej skali mogłoby sprawić, że słuchacz zacząłby się „gubić” w takim barokowym przepychu. W popkulturze istnieje kilka ważnych zasad. Jedna z nich mówi, że to co prostsze jest lepsze, bo jest łatwiejsze do zapamiętania.
  4. Nowa forma. Ten element zostawiłem na sam koniec, bo jest najwyraźniejszy dla przeciętnego słuchacza. Praktycznie na naszych oczach doszło do zmiksowania typowej, popowej struktury utworu z budową klubową.

Na początek, jak wyglądało to pierwotnie? O utworze popowym pisałem tutaj, w skrócie: ma budowę typu zwrotka/refren/most(verse/chorus/bridge build). A czym charakteryzują się klubowe kawałki? Przede wszystkim wyrazistym przedrefrenem o typowej budowie „build-up”. To znaczy: początek struktury ma raczej spokojny, ambientowy charakter, pozbawiony prawie zawsze sekcji rytmicznej, często także basu(przynajmniej tego nadającego rytm), a przeważają delikatne instrumenty(pady, pianina); w dalszej części są stopniowo dodawane inne partie. Popularne jest stosowanie odpowiednio przetworzonego białego szumu(tworzy się tzw. „efekt wiatru”).

Co powstanie po połączeniu obu form? Utwór o budowie ABCABC(DB), gdzie:

A – typowa zwrotka,

B – nałożenie się wokalnego refrenu z instrumentalnym pre-chorus,

C – partia instrumentalna – charakteryzuje się dużą rytmicznością i maksymalnym wypełnieniem miksu;

D – most(typowy dla obu form).

right now

Budowa „Right Now” Rihanny

Dobrym przykładem utworu o takiej budowie jest piosenka Rihanny „Right Now” wyprodukowana przez Davide Guettę. Możemy w niej usłyszeć także inspiracje dubstepem oraz charakterystyczne, taneczne tempo. Stąd można potraktować to jako niezły wzorzec nowego nurtu.

Myślę, że tego możemy oczekiwać po muzyce następnego roku, a może kilku lat. W 2013r. Ma miejsce kilka ważnych premier. Jakich? To temat godny nowego wpisu. Wiele jednak wskazuje, że będzie się działo.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s