„Your Body” i Kryśka

Christina Aguilera ma na swoim koncie 7 pełnych albumów, w tym dwa, których światowa sprzedaż przekroczyła 10 milionów. Wydała łącznie 30 singli, a 4 z nich trafiły do 1. miejsca Hot100. Jej kariera rozwijała się bardzo dynamicznie, ale niestety – ostatnia płyta(„Bionic”) okazała się kompletną klapą – w Stanach sprzedała się w nieco ponad 300k kopii. Kryśka się jednak nie poddała i już 13 listopada wychodzi jej kolejny album – „Lotus”. Pierwszym singlem promującym został utwór „Your Body” wydany 17 września i w US szybko dotarł do pierwszej 10-tki iTunes(aktualnie #14). Warto pochylić się nad tym nagraniem, bo może trochę namieszać.

Gdybym miał opisać tę produkcję w 3 słowach napisałbym: radiowa, taneczna i energetyczna. Ale że nie znoszę recenzji-wydmuszek niepopartych faktami, nie zakończę na tym tego posta(sorry). Aquilera postanowiła wyprodukować jak największy hit i mam wrażenie, że wraz z producentem nieco przesadzili. Ale po kolei.

Like a Paparazzi?

Utwór trwa dokładnie 4 minuty. Zaczyna się krótką, bardzo energetyczną introdukcją z dubstepowymi wpływami. Dodam – dziwną introdukcją. Pisałem wcześniej, że gdy intro jest krótkie, powinno być mniej „naładowane” niż zwrotka. Tutaj coś pomieszali. Sama zwrotka jest dosyć ciekawa – właściwie składa się z tylko dwóch dźwięków: D♯4 i G♯3, czyli odpowiednio dominanty(V stopień skali) i toniki(I stopień). To dość ciekawe rozwiązanie, bo w zwrotkach toniki na ogół się unika. Identyczny pomysł odnajdujemy w piosence „Paparazzi” GaGi(co ciekawe w swoim czasie Christina była oskarżana o kopiowanie swojej młodszej koleżanki).

Przedrefren x 2

Po zwrotce następuje bardzo dobrze skonstruowany pre-chorus; a przy kładzie „YB” można by z powodzeniem nauczyć się pisać tego typu struktury. Po nim czas na refren, ale tu pojawia się niespodzianka bo składa się z dwóch części. Pierwsza jest pozbawiona sekcji rytmicznej i linii basowej – nie jest to jakiś unikatowy pomysł, często tego typu struktury dodaje się, gdy brak pre-chorus i kontrastu(dobrym przykładem jest „Only Girl” Rihanny) Tyle, że tutaj jest przedrefren!

Hook

Napisałem na samym początku, że Kryśka chciała zrobić hit na siłę. Popatrzmy na refren(zrobiłem krótką transkrypcję – za wcześnie, żeby znaleźć oficjalne publikacje).

Składa się z jednej, powtarzanej struktury opartej na mediancie. Warto zwrócić uwagę na dynamikę i artykulację – refren jest właściwie wykrzyczany, a fraza to nic innego jak HOOK(czyli fragment, który łatwo zapamiętać). Co zrobić, żeby utwór był maksymalnie chwytliwy? „Powielmy hook i zróbmy z niego refren.” Tak pomyśleli producenci. Ale to jest NIE PRAWDA! Hook działa wtedy, gdy występuje ze ściśle określoną częstotliwością. Gdy jest zbyt często powtarzany całość staje się monotonna i wkurzająca. Songwriterzy chyba za późno sobie to uświadomili i aby nadać kontrastu pogmerali w instrumentalu wywalając okazjonalnie niektóre ścieżki. To nie jest do końca dobry pomysł.

Harmonizacja i melizmaty

Bardzo podoba mi się harmonizacja(wprowadzenie dodatkowego wokalu) pod koniec drugiej zwrotki. Dalej już tak pięknie nie jest. W finalnym refrenie dodatkowy refren stylizowany na improwizację wokalną zamiast urozmaicać harmonię robi bałagan. Chociaż nie można przemilczeć licznych, barwnych melizmatów. Co to melizmat? To śpiewanie jedną sylabę śpiewa się kilkoma różnymi dźwiękami. Mistrzynią melizmatów jest jednak Mariah Carey.

Jestem strasznie ciekaw jaki będzie drugi singiel. Ten obecny możecie posłuchać np. na wrzucie(na YouTube wszystko jest polokowane…).

Advertisements

2 thoughts on “„Your Body” i Kryśka

  1. Ciekawe spostrzeżenia. Przyznam, że jestem pod wrażeniem, tym większym, że sam choćbym chciał jak najdokładniej opisać jakiś utwór, to na pewno nie zrobiłbym tego tak profesjonalnie jak Ty.
    Jestem fanem Xtiny i – co tu dużo mówić – już uwielbiam „Your Body”. Z niecierpliwością czekam na „Lotus”.
    Na pewno będę tu czasem wpadał. Spodobał mi się Twój blog.
    Pozdrawiam (fizzz-reviews.blogspot.com)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s