“We Are Never Ever Getting Back Together”

Mimo że żyjemy w erze narastającej globalizacji i wszystko, również kultura, staje się międzynarodowe, to jednak ciągle istnieją wyraźne różnice między poszczególnymi społeczeństwami. Różnice te można odnaleźć także w muzyce.

Country i teen-pop

Muzyka country ukształtowała się na początku XX wieku w Ameryce Północnej. Był to swoisty mix – połączenie folku przywiezionego przez kolonizatorów europejskich z bluesem wywodzącym się z kultury Afroamerykanów. Z przyczyn historyczno-politycznych największą popularność country uzyskało w Stanach Zjednoczonych. Podobnie jest z teen-popem. Ten również powstał w U.S. a swoją największą popularność uzyskał dzięki wytwórniom Disneya, z którymi utożsamia się większość amerykanów. Stąd też połączenie country i teen-popu może być bardzo „dochodowe”. I jest…

Taylor Swift

To młodziutka(22-letnia) wokalistka, która karierę rozpoczęła, gdy miała 17 lat. Tworzy(a przynajmniej stara się) muzykę z pogranicza country, popu i teen-popu. Ma na swoim koncie 3 albumy. Jej drugi, Fearless sprzedał się na świecie w 8mln 700tys. egzemplarzy, przy czym Stany mają tu aż 75% udziałów. Wydała już 19 singli, wszystkie pojawiły się na Hot100. Wyłączając Wyspy Brytyjskie można z ręką na sercu powiedzieć, że w Europie nie odniosła żadnego sukcesu. Przyczyna – oczywiście różnice historyczno-kulturowe. Ciekawe jak będzie z jej nowym singiem?

“We Are Never Ever Getting Back Together”

WANEGBT – to najnowszy singiel amerykańskiej wokalistki. Już sam tytuł mnie odrzuca. A jeśli do tego dodać autotune bliskie granic możliwości, tempo zbliżone do marsza pogrzebowego, dziurawą jak ser szwajcarski aranżację i idiotyczny tekst, to można dostać torsji. Ale amerykanom się to podoba. Jak bardzo? Bardziej niż się spodziewacie.

Rekordy

Premiera singla odbyła się dwa dni temu(we wtorek, 14 sierpnia). W ciągu niecałej godziny WANEGBT trafiło na pierwsze miejsce listy Top100 iTunes. Jest to nowy historyczny rekord sprzedaży – poprzedni ustaliła GaGa(ciągle nie mogę uwierzyć, że mogła przegrać ze Swift). Ale to nie koniec. Billboard podał, że singiel uzyskał największy dobowy przyrost audytorium radiowego w historii. Dzięki sprzedaży i odtworzeniom radiowym z niecałego dnia, utwór zadebiutował 72 miejscu listy Hot100. Ale za tydzień będzie to na pewno 1. miejsce. Z szacunków wynika, że sprzedaż tygodniowa ma przekroczyć 500tys. Jeszcze wczoraj prognozy wskazywały na sprzedaż 450-500tys. To również byłby rekord.

Gosia Andrzejewicz

W co niektórych obudzi się właśnie duch patriotyzmu i z dumą stwierdzą, że w Polsce ten amerykański shit się nie przyjął, bo polski rynek muzyczny jest lepszy. Ale podam tylko dwa wyrazy: Andrzejewicz i Jula. To nie wymaga komentarza… Poza tym jest przysłowie – „Nie chwal dnia przed zachodem słońca”. Ja jednak liczę, że Swift nie przeniknie do Polski.  Chociaż po takim sukcesie w Stanach, stacje radiowe mogą chcieć testować na nas ten track. Na razie w żadnej dużej stacji radiowej nie było premiery.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s