Energia w muzyce

Dobry utwór popowy z jednej strony powinien być skondensowany, z drugiej spójny a z trzeciej zróżnicowany. Nie jest to wcale takie proste. Pożądany efekt można uzyskać bawiąc się rozkładem „energii” w utworze. O tym będzie dzisiejszy post.

Energy

Na początek trzeba odpowiedzieć na pytanie: Czym jest owa „energia”. Z fizycznego punktu widzenia nie ma takiego parametru w akustyce. Jednak są czynniki, które warunkują, że dany fragment tracka jest bardziej albo mniej energetyczny. Są to:

  • Głośność(czyli dynamika) – zależność jest prosta i logiczna – im fragment jest głośniejszy(forte), tym bardziej energetyczny,
  • Wysokość – dźwięki wyższe są odbierane przez nas bardziej emocjonalnie niż dźwięki niższe,
  • Rytmiczność – im coś bardziej rytmiczne, tym jest bardziej energetyczne. I tu kilka uwag. Rytmiczność to nie jest to samo co tempo – to pozostaje stałe w całym utworze. Fragment uważamy za bardziej rytmiczny, jeśli wykorzystuje krótsze dźwięki i jeśli sekcja rytmiczna jest bardziej akcentowana i słyszalna.
  • Szerokość pasma – to trochę trudniejsze zagadnienie. Wiemy, że człowiek słyszy dźwięki w zakresie od 16Hz do 20kHz. Tak naprawdę wraz z wiekiem górna granica wyraźnie się obniża do 15-18kHz. Natomiast w muzyce stosuje się dźwięki o częstotliwościach od 20Hz do ok. 12kHz. Zasada jest taka – im więcej zajętego miejsca w tym zakresie przez dźwięki, tym więcej energii. W praktyce polega to na tym, że jeśli włączymy do danej partii większą liczbę instrumentów, to zwiększy się jej energia.

Chorus > Verse

Istnieje jedna, podstawowa zasada. Refren ZAWSZE jest bardziej energetyczny od zwrotki. Wynika to z tego, że to właśnie w refrenie powinniśmy znaleźć tzw. punkt klimatyczny(mówiąc kolokwialnie „uderzenie” lub bardziej młodzieżowo – „pierdolnięcie”). Stąd też w refrenie mamy więcej instrumentów niż w zwrotce. Jest też nieco głośniejszy i używa wyższych dźwięków. Świetnym przykładem jest piosenka Break Your Heart Taio Cruza, gdzie wprowadzono arpeggiator(krótkie dźwięki) – w refrenie wysokie i wyraźnie słyszalne, w zwrotce obniżone o oktawę i ciszej zmiksowane.

Inne struktury

Utwory pop nie składają się tylko ze zwrotek i refrenów. Przeważnie wygląda to tak: Intro – zwrotka1 – pre-chorus – refren1 – zwrotka2 – pre-chorus – refren 2 – bridge – refren 3 – outro. Zazwyczaj intro ma mniejszą energię niż pierwsza zwrotka, podobnie outro mniejszą od finalnego refrenu. Most ma moc mniejszą zarówno od drugiego jak i trzeciego refrenu, przy czym powinna ona mieć tendencję wzrostową. Dodatkowo każda powtarzająca się struktura(refren, zwrotka) przy każdym powtórzeniu powinna być nieco silniejsza. Często też pod koniec mostu i pre-chorus pojawia się krótki breakdown – w ten sposób climatic point w refrenie jest jeszcze wyraźniej akcentowany.

Pre-chorus

Tu sprawa jest bardziej skomplikowana. Pre-refren zawsze jest słabszy od refrenu, jednak może być zarówno silniejszy jak i słabszy od zwrotki. Wszystko zależy od mocy zwrotki względem refrenu. Jeśli różnica energii między nimi jest mała(zwrotka jest prawie tak samo energetyczna jak refren), wtedy pre-chorus jest słabszy od zwrotki(słychać to np. w utworze Scheiße Lady GaGi).

Gdy różnica energii jest duża, wtedy pre-chorus ma energię pośrednią między zwrotką i refrenem. Świetnym przykładem jest piosenka Cher All or Nothing.

Wykreślanie takich map wbrew pozorom nie jest stratą czasu. To dzięki nim można odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie – dlaczego piosenka jest „słaba”. Oczywiście omówiłem tu schemat typowej piosenki popowej. W przypadku innych gatunków rozkład energii będzie nieco inny, ba, nawet w muzyce popularnej mamy wyraźne odstępstwa od wymienionych zasad.

Reklamy

3 thoughts on “Energia w muzyce

  1. Niby logiczne – a i tak wielu (zazwyczaj rockowych) artystów ma problem z poprawnym zmiksowaniem ścieżek. I przejścia pomiędzy refrenem a zwrotką brzmią jak 5-cio minutowy projekt wykonany w FL Studio.

  2. Pingback: Introdukcja « PopRuntheWorld

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s