Zaklejmy dziury!

Po wczorajszej masakrze dla uszu, którą zgotowała nam „Edzianna” warto posłuchać dobrze napisanego i wyprodukowanego kawałka. Będzie nim Call My Maybe Carly Rae Jepsen. Songwriterzy mogą się dzięki niej nauczyć jak „łatać dziury melodyczne”.

Numer jeden na Świecie! 

„Call” to aktualnie bez wątpienia numer jeden na świecie. Znajduje się na 1. miejscach list Billboardu: Hot 100, Pop Songs i Digital Songs. Wg badań Mediabase 24/7 jest to najczęściej odtwarzana przez amerykańskie stacje piosenka. Na liście TOP 100 Youtube również zawędrowała na 1. miejsce – od 1 marca tego roku została odtworzona ponad 111milionów razy!(a trzeba dodać, że wykres liczby wyświetleń przypomina rosnącą funkcję wykładniczą). W UK znajduje się na 9. miejscu oficjalnej listy sprzedaży singli. W Polsce singiel znalazł się na 3. miejscu listy Airplay i 1. listy Dance Airplay.

 Synth strings

Co sprawia, że utwór Carly Rae Jepsen „catch the ear of the listener”? Przede wszystkim bardzo prosta melodia refrenu – składa się z kilku krótkich fraz. Warto zauważyć, że frazy nie tworzą jednolitego ciągu, a coś w rodzaju „kawałków melodycznych” rozpoczynających się od ¼ taktu. I tutaj pojawia się problem: co zrobić, aby zachować ciągłość pierwszego planu kompozycyjnego? Producent wpadł na świetny pomysł – umieścił tam synth strings, które pełnią aż dwie funkcje: łatają „dziury” w pierwszym planie utworu oraz są świetnym hookiem instrumentalnym. Niby proste, ale jakie skuteczne! Po raz kolejny rynek muzyczny udowadnia, że im prościej tym lepiej.

Żeby lepiej zobrazować ten koncept napisałem transkrypcję fragmentu utworu:

Zapis nutowy fragmentu refrenu piosenki „Call My Maybe”.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s