Formaty dystrybucyjne

Na rynku muzycznym pojęcie premiery jest dosyć rozmyte. Za SJP:

„Premiera – pierwszy publiczny pokaz sztuki teatralnej, opery, filmu itp.”. W praktyce jedno wydawnictwo może mieć… kilka premier! Są one zależne od tzw. formatu dystrybucji.

Czym jest owy format? Jest to sposób zapisu i dystrybucji muzyki.

Do najważniejszych należą:

  • Digital download – dystrybucja muzyki odbywa się cyfrowo za pośrednictwem sieci Internet. Wydawnictwa nabywa się najczęściej w specjalnych sklepach takich jak iTunes czy Amazon.
  • Radio format – muzyka trafia do słuchaczy za pośrednictwem radia. To dość specyficzny sposób – mimo że nie pozwala na zapis muzyki(oczywiście tylko teoretycznie), to odgrywa ogromną rolę w muzyce komercyjnej.
  • CD – najbardziej znany format. Dystrybucja odbywa się poprzez fizyczną sprzedaż płyt kompaktowych. W ostatnich latach sprzedaż płyt gwałtownie spada, choć format ma dużą wartość rynkową.
  • LP – nośnikiem informacji jest płyta winylowa. Przede wszystkim ma wartość kolekcjonerską.
  • USB drive – rzadko spotykany format, choć zdaniem niektórych mogący wyprzeć CD w sprzedaży fizycznej. Nośnikiem informacji jest tu pamięć USB.
  • YouTube format – rzadko wyróżniana droga dystrybucji za pośrednictwem serwisu YouTube.com, choć odgrywająca ogromną rolę we współczesnym świecie muzycznym.

Co wynika z tak dużej różnorodności metod komunikacji między wytwórnią a słuchaczami? Specyficzny harmonogram premier. W przypadku znanych gwiazd wygląda to następująco(na przykładzie singla):

  1. Premiera singla w formacie digital download oraz premiera na serwisie youtube.
  2. Promocja radiowa [jednocześnie z punktem 1. lub max do 2tyg. po premierze z punktu 1.].
  3. Wydanie CD [nie wcześniej niż 3-4tyg. po punkcie 1.].
  4. Wydanie w innych formatach(USB/LP)[opcjonalnie, wyłącznie przy dużej sprzedaży].

Taki plan jest podyktowany przede wszystkim ochroną muzyki przed wyciekiem do Internetu. Wytwórnie produkujące krążki CD nie są obiektami monitorowanymi na tyle dokładnie, aby utwory(szczególnie te, na które oczekuje wielu słuchaczy) nie wyciekły. W przypadku premier w sklepach internetowych i stacjach radiowych można ograniczyć liczbę osób, które mają kontakt z muzyką tuż przed premierą, do minimum.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s