Warstwy utworu muzycznego

Na początku działalności bloga opisałem jak można podzielić utwór muzyczny ze względu na występujące po sobie struktury takie jak refren, most czy zwrotka. W tym poście ponownie podzielimy utwór, tym razem na warstwy.

Najprościej mówiąc typowa piosenka pop składa się z wokalu i warstwy instrumentalnej. W produkcji muzycznej wyróżnia się jednak więcej warstw muzycznych. Scharakteryzuję je i przedstawię na przykładzie kawałka Love me in the Dark grupy Take the Night. Dlaczego? Bo zespół udostępnił remix packa :-); piosenka jest przeciętna.

  • Wokal prowadzący – jedna z najważniejszych płaszczyzn dźwiękowych muzyki pop. Jest to nic innego jak śpiew, który został nagrany w studiu. Przyjmuje się, że wokal prowadzący jest tak zbudowany, aby istniała techniczna możliwość zaśpiewania go live. Oczywiście wokal poddawany jest obróbce – jedna ścieżka sklejana jest z kilku innych, głos poddaje się korekcie wysokości(np. gdy wokalista fałszuje) i nakłada się na niego efekty(pogłos, echo).
  • Wokal wspomagający, zwany także wokalem wspierającym – ma dwie zasadnicze funkcje. Pierwsza to poszerzenie panoramy. O ile wokal prowadzący brzmi prawie identycznie w kanale prawym jak i lewym(różnice są względnie małe), to wokale wspomagające są wyraźnie inne. Druga to wprowadzenie głosu, którego wokalista nie jest wstanie zaśpiewać na żywo. Często jest tak, że w utworze jedna fraza wokalu zaczyna się, gdy poprzednia jeszcze się nie skończyła. Z pomocą przychodzą tu wokale wspierające.
  • Perkusja – nazwa mówi sama za siebie. Jest to ścieżka z nagraną sekcją rytmiczną.

Warstwa melodyczna – złożona jest z dźwięków syntezatorów(w muzyce elektronicznej!). Ze względu na to, że w trakcie wykonywania finalnego mixu dźwięki o niższej częstotliwości z pozostałymi śladami łączy się inaczej niż dźwięki o częstotliwości wyższe, wyróżnia się dwie ścieżki melodyczne

  • Bas – ton podstawowy dźwięków ma częstotliwość do ok. 250Hz(do dźwięku C4 czyli pierwszego dźwięku oktawy razkreślnej, przeważnie w przedziale C2-C3).
  • Synth lead – ścieżka, której dźwięki mają wysokość w granicach C4-C5(niekiedy C3-C7). W muzyce elektronicznej najważniejszy kanał.
  • Effects – właściwie wrzucamy tam wszystko to co nie pasuje nam do pozostałych śladów.

Podział na różne warstwy jest warunkowany przede wszystkim finalnym mixem. Nieumiejętne połączenie wszystkich instrumentów może spowodować, że zamiast przyjemnej melodii usłyszymy jeden bełkot, nawet jeśli pojedyncze instrumenty grają przyjemnie. Stąd też różne elementy przypisuje się do poszczególnych warstw, następnie zapisuje się je w jako wav i w tym formacie(który nie zniekształca dźwięku tak jak mp3) przesyła się do osoby miksującej(nigdy nie jest to producent, a osoba która pierwszy raz ma kontakt z utworem).

Po drugie produkcja i promocja piosenki pop wiąże się, z jej wykonywaniem live. Tak więc naturalne będzie odtwarzanie wszystkich ścieżek poza tą z wokalem prowadzącym. Często, szczególnie przy dużych imprezach, nawet artystom synthpopowym towarzyszy sekcja rytmiczna – wtedy wyrzuca się także perkusję z miksu, czasem także bas.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s