Porządki w… muzyce

W poprzednim poście dot. teorii muzyki napisałem, że od stosunku częstotliwości tonów podstawowych dwóch dźwięków zależy czy interwał(czyli odległość/współbrzmienie dwóch dźwięków) będzie brzmiał przyjemnie dla ucha czy nie. Tak więc dźwięki w każdym utworze muzycznym powinny być porządkowane zgodnie z częstotliwościami.

W praktyce nie używa się dźwięków o wszystkich możliwych częstotliwościach. Wynika to z czysto praktycznych czynników – każdy instrument może mieć ograniczone wymiary, a więc i np. liczbę klawiszy czy otworów. Przyjęto więc, że oktawę(interwał, w którym stosunek częstotliwości wynosi 2:1) podzieli się na 12 „fragmentów” – półtonów. W systemie równomiernie temperowanym(powszechnie wykorzystywanym we współczesnej muzyce) stosunek częstotliwości kolejnych półtonów wynosi pierwiastek 12 stopnia z 2.

Aby można było odtworzyć jakąś melodię najpierw należy zapisać poszczególne dźwięki, które ją tworzą. Tak więc kolejne dźwięki należy „nazwać”. W obrębie oktawy występują następujące dźwięki:

1. C, 2. C♯/D♭,  3. D,  4. D♯/E♭, 5.  E,  6. F,  7. F♯/G♭, 8.  G,  9. G♯/A♭ ,  10. A,  11. A♯/B♭, 12. B 

To na razie nic nam nie mówi. Po pierwsze na pasmo akustyczne nie składa się jedna oktawa a poza tym zależnie jaki punkt odniesienia weźmiemy możemy otrzymać różne częstotliwości dla dźwięku o danym oznaczeniu. Dlatego przyjęto, że oktawy się numeruje, a dźwięk A4 ma częstotliwość 440Hz(tzw. strój paryski).  W praktyce muzycy nie zagłębiają się nad częstotliwościami dźwięków, jednak nie oznacza to, że nie powinni tego wiedzieć.

Wracając do melodii. Mamy już system, za pomocą którego dźwięk możemy zapisać w postaci nieakustycznej(tutaj: literowej). Jak się później okaże , w utworze muzycznym nie wykorzystuje się wszystkich możliwych dźwięków z oktawy a przeważnie tylko 7. Ale o tym w kolejnym wpisie.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s