Formaty radiowe

W Polsce mamy wiele rozgłośni radiowych. Ale nie trzeba wykonywać specjalnie skomplikowanej analizy, aby odkryć, że różnią się ofertą muzyczną czy tematami poruszanymi na antenie. Profesjonalnie mówi się, że stacje radiowe są sformatowane.

Kiedy radio jest sformatowane? Wtedy, kiedy jego oferta programowa jest tak dobrana, aby zaspokajała potrzeby muzyczne czy informacyjne wybranej grupy docelowej. Grupę docelową można dobierać według różnych kryteriów – są to przede wszystkim wiek, wykształcenie i płeć. Jeśli stacja radiowa jest poprawnie sformatowana, to jej słuchalność w grupie docelowej jest wysoka.

Formatów radiowych jest bardzo dużo. Można wyróżnić:

Adult Contemporary(AC) Grupą docelową są mężczyźni i kobiety w wieku 30-54lata – oznacza to, że stacje tego typu są przeznaczone dla „dojrzałego słuchacza”, w związku z czym kładą nacisk na muzykę, która była popularna(mainstreamowa) głównie w latach 70 i 80, w mniejszym stopniu lat 90(choć obecnie ulega to zmianie); prawie wcale nie emitują muzyki popopulanej z ostatniej dekady. Do stacji AC należą Program Pierwszy Polskiego Radia oraz Radio Złote Przeboje.

Występuje wiele odmian AC, do najważniejszej należy Hot Adult Contemporary, która emituje muzykę bliższą współczesności – głównie lat 90-tych, w mniejszym stopniu ostatniej dekady. Częściowo można zaliczyć do tej odmiany stacje RMF FM i Radio ZET

Contemporary Hit Radio(CHR) – grupą docelową są mężczyźni i kobiety w wieku 15-35lat. Cechą charakterystyczną tego formatu jest częsta emisja nowoczesnej, popularnej muzyki. Stacje CHR odgrywają wielką rolę w kreowaniu nowych, popularnych kawałków – stąd artyści popowi bardzo chętnie promują się w tego typu rozgłośniach. Wyróżnia się odmiany:

  • Mainstream CHR – wszystkie podgatunki muzyki pop, np. RMF FM,
  • CHR/Dance – wszystkie nowości dance-pop, np. ESKA, RMFMAXXX,
  • CHR/rhythmic – muzyka Hip-Hop i R&B, liczne stacje internetowe,
  • Adult CHR – swoisty mix Mainstream CHR i Hot AC – grana jest muzyka zarówno z lat 90. w mniejszym stopniu 80. czy 70. jak i współczesne hity muzyczne; np. RMF FM.

A jaki format Ty preferujesz?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s